Sett opp mot samme måned i fjor og i verdi, økte butikkhandelen i januar. Salgsvolumet har derimot gått ned med 3,3 prosent. Dette er som forventet, ifølge direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
– På grunn av omikronbølgen var mange forbrukere sendt på hjemmekontor i januar i fjor, og dette årets måned hadde også én ekstra handledag. Samtidig påvirker det både forbrukerne og butikkene når kostnadene øker i alle ledd, slik som vi ser nå, sier hun.
Med høye strøm- og drivstoffpriser, renter som går opp og dyrere råvarer, får forbrukerne mindre penger å bruke. Av samme grunn må butikkene sette opp prisene.
Dagligvare sterkest
I januar falt netthandelen med 0,6 prosent i verdi og 5,9 prosent i volum.
For vinnerne i pandemien som møbel, sport, drikkevarer og elektro, peker tallene i negativ retning. Særlig bransjer med kapitalvarer som møbel og elektro synes å merke redusert kjøpekraft.
Dagligvarer har en sterk måned i målt i verdi, men også her er det tydelig at volumet er mindre enn før, med en nedgang på 5,8 % mot januar i fjor.
– Som kunder er vi mer bevisste nå og prioriterer nødvendighetsvarer. Da er det naturlig at vi ser en sterk måned for dagligvare, men at forbrukerne også her handler færre varer, avslutter Vist.
Se tall for varehandel i januar 2023 her, eller se bransjerapport for handel her.