Direktør medlem og marked i NHO Service og Handel, Leif Bache-Mathiesen, deltok på EuroShop 2023. Her tok han pulsen på handelen akkurat nå. Foto: Leif Bache-Mathiesen
Hvert tredje år samles hele båndbredden av Retailere fra hele verden til fire intensive dager på EuroShop i Düsseldorf. I tider med sterkt økende priser og kostnader kombinert med disrupsjon i alle deler av verdikjeder, ble årets messe en verdifull arena.
EuroShop 2023 var plassen å være for å diskutere løsninger og problemer med leverandører og kollegaer. Mange snakket om at Retail nå står overfor sin største utfordring siden slutten av andre verdenskrig. I år var det mer enn 1 750 utstillere fra 56 land, fordelt på 103 000 kvm
Utover de klassiske temaene som Shopfitting, Store Design & Visual Merchandising og Retail Marketing, var det noen områder som stadig opptar mer plass på messer som EuroShop. Smart Store Technology, Refrigeration & Energy management og belysning for å nevne noe. Ellers vil du neppe møte en utstiller som ikke har tenkt bærekraft i det som vises – det er et ansvar alle føler på.
Smart Store eller butikker uten ansatte i kassa, var i år et mye større tema enn for tre år siden. Tilgang på teknologiske løsninger leveres nå av flere, og interessen var i år stor da alle Retailere jobber med å redusere sine kostnader. Innen Smart Store-teknologi var spesielt områder som sensor- og gjenkjennelsesteknologi, AI/maskinlæring noe som engasjerte de besøkende.
For å nevne noen elementer som fikk ekstra oppmerksomhet på årets EuroShop, kan NHO Service og Handel løfte frem:
Digitale hylleforkanter som leser hyllen med tanke på fyllingsgrad, er nytt og spennende. Mange Retailere sliter med å påse at hyllene i butikken til enhver tid er fulle, slik at varetrykket opprettholdes. Sensorer registrerer nå hyller med lite varer og gir beskjed om at de må etterfylles. De registrerer i noen hyller også unormalt uttak, for eksempel dersom noen tar tre pakker med barberhøvler (som er det produktet som stjeles mest i dagligvarer). Da går det en alarm, og de butikkansatte kan agere.
Utstillingsdukker har virkelig fått en renessanse gjennom ny teknologi og fokus på resirkulert plast. Svært autentiske dukker i resirkulert havplast er på markedet. Butikker kan nå investere i egne 3D printere og utvikle sitt eget visuelle uttrykk i butikken.
Belysning og visualisering har alltid vært viktig i Retail. Nå har også energikostnader kommet inn som et aspekt, noe som gjør LED enda mer aktuelt. Det var mye snakk om smart belysning på EuroShop, hvor lyset i butikken tilpasses lyset ute til enhver tid. Store LED-diode skjermer som nå også er gjennomsiktige, og som tidligere kostet en formue, fås nå til en overkommelig pris. Det styrker visualiseringen og kundeopplevelsen. 3D-prosjektering gjennom vifteteknologi var også i vinden, som det siste året har blitt mye bedre og billigere, samt fås i store løsninger.
I tillegg til et yrende liv under messen, kunne du få med deg ikke mindre enn 600+ foredragsholdere fordelt på sener som Connected Retail Stage, Startup Stage og Retail Tech Stage for å nevne noen.
Mange bruker EuroShop til å kickstarte morgendagens revitalisering og utvikling av sitt konsept, samt for å knytte kontakt med leverandører, partnere og kunder. Slik blir du som retailer konkurransedyktig i fremtiden, og aktuell for morgensdagens forbruker.
Det bør også nevnes at årets Retail Design pris ble kåret under EuroShop. 103 Retailere var nominerte, bl.a. Norrøna sin flaggship store i München. De har som mål å bli et møtepunkt for entusiaster for utendørsaktiviteter og fjellsport med fokus på bærekraftige produkter. Vinnerne finner du her.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.
Takk for tilbakemeldingen!
Takk for tilbakemeldingen!
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?