– Utviklingen er ikke overraskende, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
I tiden etter pandemien løp nordmenn tilbake til butikkene, men nå har dette begynt å stabilisere seg, utdyper hun. Det betyr at flere vender tilbake til netthandel, som var i sterk vekst både før og under pandemien, men som gjorde det noe svakere da samfunnet åpnet etter koronarestriksjonene.
– I tillegg har mange svekket kjøpekraft som følge av inflasjon og renteøkning. Nettaktørene har tradisjonelt benyttet rabatter, og posisjonerer seg samtidig med gode tilbud. Videre prioriterer forbrukerne nødvendighetsvarer som for eksempel apotek, samt hverdagsluksus som kosmetikk, sier Vist.
Omsetningen for varehandelen i oktober, viser en økning på 3,5 prosent sammenlignet med oktober i fjor. Samtidig fortsetter trenden med fall i volum, med en nedgang på 1,5 prosent. Det betyr at volumet solgte varer har falt jevnt og trutt de siste to årene, med unntak av i juni hvor volumet var uforandret.
Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel.