- Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport

Publisert

Grensehandelsalliansen på besøk hos næringsminister Jan Christian Vestre. Fra venstre: Anne Berit Aker Hansen (NNN), Christopher Beckham (Handel og Kontor), Anne-Cecilie Kaltenborn (NHO Service og Handel), Petter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke) og Jarle Hammerstad (Virke). (Foto: NNN).

Grensehandelsalliansen møtte i dag næringsminister Jan Christian Vestre for å følge opp punkter i Hurdalsplattformen. – Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport, mener NHO Service og Handel.

Grensehandelsalliansen består av Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Handel og Kontor, NHO Service og Handel, NHO Mat og Drikke og Virke

- Grensehandelsalliansen har merket seg at Hurdalsplattformen særlig omtaler grensehandel, og vi hadde i dag, mandag, et godt møte med nærings- og fiskeriministeren, sier Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir. i NHO Service og Handel.

Verdien av arbeidsplassene

-Overfor Vestre la vi vekt på forskjellige sider av grensehandelen. Fra mitt perspektiv var det særlig verdien av arbeidsplassene i varehandel og dagligvarehandel som sto på agendaen, sier Kaltenborn. Det har vært en stor økning – 8 prosent på landsbasis – av antall ansatte i dagligvare fra tredje kvartal 2019 til tilsvarende periode 2021. I områdene nær grensen, har økningen i visse kommuner vært på hele 25 prosent.

- Å beholde disse arbeidsplassene fremover er meget viktig. Varehandel og dagligvare er en sterk sysselsettingsmotor, og de er viktige for arbeidsinkludering, sier Kaltenborn.

Klima/miljø og folkehelse

Reduksjon av grensehandel er positivt for reduserte klima- og miljøutslipp. Reduksjon av grensehandel fører til mindre hamstring, redusert forbruk og redusert trafikk til og fra Sverige.

- For det første vet vi at bilkjøringen som følger av grensehandelen resulterer i ca 50 000 tonn CO2 pr år. Dette er virkelig erkeeksempelet på den unødvendige transporten som vi ønsker å bli kvitt som samfunn, sier Kaltenborn.

- For det andre er det et miljøaspekt ved den digitale grensehandelen, som vi kanskje kommer til å høre mer om etter hvert, og det er at varer som kommer med fly, en og en, er mye dårligere for klimaet enn varene som selges fra lager i Norge, der de stort sett har kommet pr skip, sier Kaltenborn.

Konsekvens av stengte grenser

Grensehandelen er normalt en stor konkurrent for norsk mat- og drikkeproduksjon og handelsnæringen. Perioden med stengte grenser har ført til en kraftig vekst i produksjon og omsetning i mat- og drikkenæringen.Produksjonsvolumet i næringsmiddelindustri har økt med 11,7 prosent mellom januar 2020 og september 2021.

Ser vi dagligvarehandel og landbasert mat- og drikkenæring i sammenheng har det blitt over 4000 flere ansatte i løpet av perioden med redusert grensehandel.

Dette er positivt for hele verdikjeden for mat og drikke; det er bra for landbruket, det er bra for foredlingsindustrien, det er bra for dagligvarehandelen, det er bra for Vinmonopolet. Norge må øke kunnskapen og gjøre som i Danmark: ha en kunnskapsbasert tilnærming til politikk som bidrar til å redusert grensehandel.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?