Prisene har steget jevnt og trutt siden januar, og i juli så vi en historisk høy vekst på hele 6,8 %. For august har prisveksten gått noe ned, men med 6,5 % er den fortsatt høy.
– Vi frykter at utviklingen sterkt vil påvirke handlemønsteret og prioriteringene til forbrukere i alle bransjene innen handel, som igjen vil få mulig negativ innvirkning på varehandelens omsetning og utvikling over tid, sier Vist.
Om du ser på NHO Service og Handels bransjerapport for handel, som viser både utviklingen innen handelen og detaljer om prisvekst, blir det tydelig at en allerede i noen bransjer har begynt å kjenne prisøkningen på kroppen.
Prioriterer nødvendighetsvarer
Ifølge en undersøkelse utført av YouGov tidligere i år, har rundt 1,5 millioner nordmenn allerede lagt om forbruket. Vi fokuserer mer på nødvendighetsvarer og velger bort andre kjøp, mens nesten 20 prosent av oss velger billigere merker i butikken som følge av prisøkningene. Det vi ikke trenger, prioriterer vi heller ikke å kjøpe nå.
– I en allerede presset hverdag med rekorddyr bensin og strøm, i tillegg til renter som nå øker, venter vi at det kan bli tøffe tak for forbrukeren – og dermed også handelen, avslutter Vist.