Foredragsholder Fredrik Tønnesen har hatt mange ulike roller hos Elkjøp de siste 15 årene. Han har bred erfaring fra både salg/innkjøpssiden og operasjonell drift. Han jobber nå som Chief Operating Officer hos Elkjøp Nordic AS, og før det var han Administrerende Direktør i Elkjøp Norge i 5 år.
145 retailinteresserte møtte opp da NHO Service og Handel og NovaRetail presenterte sin rykende ferske omnikanalrapport. Styrken i netthandel kombinert med fysiske butikker, endringsvilje, innovasjonskraft og bærekraft var viktige nøkkelord, både i oppsummeringen av rapporten og dagens foredrag holdt av Norrøna, Norli og Elkjøp.
Torsdag 19. mai inviterte Knut Erik Rekdal i NHO Service og Handel og Steffen Larvoll i NovaRetail, 145 representanter fra retailbransjen til frokostmøte om omnikanal. Her presenterte de funnene fra rapporten "Omnikanal og utvikling i norsk handel", før Norli, Elkjøp og Norrøna holdt foredrag om sine erfaringer knyttet det å selge både på nett og fysiske butikker.
Rapporten viser at netthandel styrker butikkene heller enn å være en trussel. Netthandelen bidrar til å sikre kundetrafikk til de fysiske butikkene, siden de fleste kundereisene også i fysiske butikker starter på nettet. Butikkene kan også benyttes som fremskutte lagre og sikre hurtig og kostnadseffektiv levering av varer kjøpt på nett. Et annet poeng er at butikkene kan bidra til en styrket kundeservice. Videre har butikkjedene mange initiativer i gang knyttet til bærekraft. Her kan det se ut som handelsbransjen og myndighetene ligger litt foran forbrukerne i det å sette ord om til handling.
Høyere krav til kompetanse
Over flere år har mange spådd at netthandelen vil ta over for de fysiske butikkene. Under pandemien kom dette scenarioet tett på flere i retailbransjen der netthandelen fikk en eksplosiv vekst.
Likevel ser flere aktører at kundene etter pandemien og nedstenging har vendt tilbake til butikkene – selv om kjøpsprosessen gjerne starter på nettet. For kundereisen har endret seg betraktelig fra slutten av 90-tallet og frem til nå, noe Fredrik Tønnesen, COO i Elkjøp, var særlig opptatt av da han inntok scenen som foredragsholder.
- Før oppsøkte kunden butikken for å finne riktig produkt, mens vi nå ser at kunden vet hva hun vil ha når hun kommer inn dørene. Det stiller et høyere krav til kompetanse hos våre ansatte, samt til servicen de gir, sa Tønnesen.
Salgsmedarbeiderne er i så måte hjertet i bedriften og det å bygge kompetanse i de fysiske butikkene, noe de to andre foredragsholderne – John Thomasgaard, CEO i Norli, og Bård Kvamme, CEO i Norrøna Retail – fremhevet som viktig også for sin bedrift.
Satser på opplevelser
Rapporten viser at det er særlig den yngre generasjonen som i størst grad handler på nett. Disse vil ta med seg sine kjøpsvaner videre i livet, noe som er en av driverne til at netthandel vil fortsette å ta andeler av den samlede varehandelen.
I lys av dette, ser flere retailaktører behovet for å være innovative i hvordan man kan bruke de fysiske butikkene.
- Vi satser tungt på opplevelser, at det skal være en opplevelse å komme innom våre butikker. Eksempelvis gjennomfører vi flere events, uten at disse er salgsrettede. Det handler om å knytte bånd mellom kunden og merkevaren vår, sa Bård Kvamme, CEO i Norrøna Retail.
Det finnes ingen snarvei
Det er tydelig at salg på tvers av fysiske og digitale kanaler opptar mange, noe oppslutningen rundt det tre timer lange arrangementet bekreftet. Det var plass til 145 deltakere, og det ble full sal da rapportforfatterne og foredragsholdere stod på scenen 19. mai.
- Agendaen var konkret, nyttig og tok opp de aspektene retailere er opptatt av innen dette temaet, uttalte Reidar Mueller, styreleder Nille, Interflora, Møbelringen og Partner og leder for retail i Varde Hartmark, som var en av tilskuerne denne dagen.
Videre opplevde han at foredragsholderne var ydmyke og anerkjente at det ikke finnes noen "quick-fix" for utfordringene knyttet til det å kombinere salg i fysiske og digitale kanaler. Det må heller jobbes hardt for å utnytte de mange mulighetene.
Avslutningsvis ledet Steffen Larvoll en paneldebatt mellom foredragsholderne, og her var nettopp utvikling i sentrum.
Selv om Norli, Elkjøp og Norrøna har mange ulikheter, var de alle enige om at netthandel også bidrar til å styrke de fysiske butikkene, og det vil hele tiden komme endringer som man må håndtere. Dette gjør det vanskeligere å legge langsiktige planer. I så måte kommer erfaringene fra pandemien godt med, der mange i retailbransjen har måttet håndtere mange uforutsette hendelser.
Rapporten vil bli offentliggjort i uken som kommer.