Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, er imponert over hva Geir Nielsen, logistikkdirektør i XXL, og kollegaene hans får til på sentrallageret på Jessheim.
88 roboter, 150 000 varekasser og et areal tilsvarende fem fotballbaner. Vårt medlem XXL drifter Norges største AutoStore-lager. Her sørger 120 dyktige ansatte for at hele landet er utstyrt med riktig sport- og villmarkutstyr.
Denne uken inviterte Lars Lotherington, ansvarlig for europeisk sentrallagerdrift i XXL, og Geir Nielsen, logistikkdirektør i XXL, NHO Service og Handel på bedriftsbesøk til deres lager på Jessheim.
Lokalet på Jessheim har Norges største AutoStore. Her jobber 120 ansatte side om side med 88 helautomatiske roboter. Disse server både netthandlerne og XXL-varehus over hele landet, og det er til enhver tid omtrent 150 000 kasser med varer i omløp.
– Vi vil ikke ha planleggeren i dress, når vi søker nye folk her. Vi vil ha den handlekraftige og engasjerte medarbeideren som har god praktisk forståelse og som gjerne er teknologiinteressert. Engasjement og teknologiforståelse er nemlig nøkkelen på en plass som dette, og til tross for automatanlegg og roboter, så er det de ansatte som virkelig utgjør forskjellen, sier Nielsen.
Tester ski og sykler
På Jessheim skal varer plukkes, pakkes og sendes. I noen tilfeller også monteres og testes.
– Når privatkunder for eksempel bestiller sykkel på nett, setter vi denne sammen her på huset før vi sender den. Vi vil forsikre oss om at alt fungerer som det skal. Deretter tar vi av styret og hjulet igjen, og sender til kunden, forklarer Lotherington.
– Dette gjelder også ski som er bestilt på nett, tilføyer HR-ansvarlig Hampus Svensson.
Han legger til at skiene også skal preppes etter kundens oppgitte behov og ønsker, og gir administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, en rask innføring.
Et godt eksempel
Delegasjonen fra NHO Service og Handel fikk omvisning på hele anlegget, og var innom alt fra robothall til det mer tradisjonelle lageret for de største varene.
– Per nå er det fortsatt begrensninger på hva roboter kan håndtere. Eksempelvis kajakker håndteres fortsatt manuelt og med truck. Når det er sagt, ser vi alltid etter nye teknologiske løsninger, men er samtidig sikker på at vi kommer til å trenge god norsk arbeidskraft også i fremtiden, sier Lotherington.
- XXL er et godt eksempel på hvordan en bedrift utvikler seg i hjemmemarkedet, og samtidig videreutvikler norske teknologibedrifter gjennom tett samarbeid. Det er rett og slett fascinerende, oppsummerer Kaltenborn.
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?