Hver av oss vil bruke 12.000 kr på julegaver, mat, diverse butikkjøp og netthandel i desember.
I pandemiårene 2020 og 2021 julehandlet nordmenn mer varer enn vanlig, og veksten i julehandelen landet på henholdsvis 15,3 og 2,0 prosent i de to pandemiårene. Dette innebar en sterk vekst sammenlignet med 2019 for de fleste handelsbransjene, med noen få unntak. I år forventes det en julehandel som ligner mer på 2019 enn det vi har hatt under pandemien og en nedgang for de fleste bransjene. Netthandel forventes å holde seg på samme nivå som under fjorårets julehandel.
Den sterke julehandelsveksten under pandemiårene, skyldes koronarestriksjonene som ga fravær av grensehandel, stengte utesteder og restauranter, et redusert kulturtilbud, hjemmekontor og stengte grenser. Restriksjonene bidro til færre kjøp av tjenester, flere kjøp av varer og dermed rekordsterke julehandelstall.
Vridning mot tjenester og redusert kjøpekraft
- I år forventes det at flere enn i fjor vil gå på julebord, spise på restauranter, reise samt kjøpe tjenester som man ikke kunne kjøpe under fjorårets julehandel. Dette vil redusere årets julehandel med 2,4 % målt mot fjoråret. Den sterke prisveksten vil innebære at volumnedgangen er betydelig større enn nedgangen i kroner, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
I tillegg til at forbrukerne forventes å vri kjøpene mot tjenester i større grad i årets julehandel, har også forbrukerne fått redusert kjøpekraft gjennom renteøkninger, høyere strømkostnader og økte priser.
Redusert kjøpekraft vil også kunne medføre at forbrukerne i større grad velger billigere varianter av varene de kjøper i år enn i fjor.
Årets viktigste periode
- Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året, sier Linda Vist.
Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og musikk, øker omsetningen med over 100 % i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, bokhandler, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 52 % til 98 % sammenlignet med en normal måned.
- Markedet skal ned, tror Komplett.no
- Vi er fortsatt i en post-covid normalisering av både netthandel og elektronikkbransjen med utbruddet av Omicron i Q4 i 2021. Samtidig er det et mer krevende og uforutsigbart makroøkonomisk bilde som allerede har begynt å påvirke forbruker. Summen av disse to gjør at vi tror markedet generelt sett skal ned og at det blir krevende for Komplett.no å nå salgstallene fra i fjor. Langsiktig forventer vi fortsatt generell vekst i elektronikkmarkedet og online-kanalen spesielt, sier Kristoffer Gjelstad Langballe, direktør i Komplett.no.
- Jeg tror folk blir mer miljøbevisste i år
- På tross av inflasjon, høyere rente, og en svakere krone, tror vi julehandelen blir bra for vår bransje i år, sier Thomas Heyerdahl, gullsmed og diamantfagmann.
- Gullsmedbransjen er ikke så volatil som man skulle tro. Vi får ikke med oss de største toppene, og heller ikke de største dalene innen retail shopping, sier han.
- Folk vil holde igjen på de større innkjøpene som bil og bolig, mens gaver til anledninger som dåp, konfirmasjon, forlovelse, bryllup, bursdager og jul vil fortsette som før. Vi er i stor grad en anledningsstyrt bransje, der julen er en viktig høytid for vårt omsetning, sier Thomas Heyerdahl
- Jeg tror folk blir mer miljøbevisste i tiden som kommer, og ønsker å kjøpe mer bærekraftige gaver med lang levetid. Smykker i edle metaller har lang levetid, og kan repareres, redesignes, eller resirkuleres til nye smykker, sier Heyerdahl,
Hovedfunn oppsummert:
- Nordmenn vil julehandle for 124 mrd kroner inkl mva.
- Etter to år med vekst i julehandelen forventes en nedgang på 2,4% i verdi.
- Gjenåpningen av samfunnet etter pandemien gjør at man vil vri forbruket mot tjenester som man ikke kunne kjøpe i mindre grad under julehandelen i 2021.
- Redusert kjøpekraft vil redusere julehandelen.
- Økte priser gir et betydelig større fall i volum enn verdi.
- Julehandelen 2022 vil være 14,7% høyere enn i 2019.
- Hver nordmann vil handle for 12.047 kroner i desember.
- Hver nordmann vil bruke 5 195 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i desember.
- Hver nordmann vil bruke 885 kroner i norske nettbutikker i desember.
- Hver nordmann vil bruke 5 967 kroner på andre varer i desember.
- NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 11,2 mrd i norske nettbutikker i november og desember– like mye som i 2021.
- Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år og november nærmer seg desember i omsetning drevet av Black week. I år forventes det at redusert kjøpekraft hos forbrukerne vil gjøre at flere vil starte julehandelen under Black week med å jakte gode tilbud.
- Julehandelen er viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk er bransjer der omsetningen øker over 50% i julehandelen sammenlignet med gjennomsnittlig måned
- Med unntak av dagligvare og netthandel forventes det nedgang i omsetningen målt i kroner de fleste bransjene.
Se anlysen her (pdf)
Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.