SSB slapp i dag tallene for nordmenns netthandel av varer med kort for 2. kvartal. Disse viser at totalt sett er det stadig færre som foretar kortkjøp via nettbutikker, med en nedgang på 10 % sammenlignet med rekordveksten i fjor under pandemiens nedstengning. Samtidig viser tallene at nordmenn er lojale mot norske nettaktører. En liten andel av kjøpesummen går til utenlandske nettaktører, men norsk netthandel er hele 60 prosent høyere.
– Det er gledelig at nordmenn i stor grad fremdeles velger å handle hos norske aktører på nett. Dette gir forbrukeren økt trygghet i form av kvalitet og bærekraft – ikke minst sosial bærekraft – for de varer som kjøpes. Vi erfarer at norske netthandlere er opptatte av produktenes kvalitet langs hele verdikjeden, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Videre viser tallene at salg av dagligvarer har hatt en økning, både opp mot fjoråret og første kvartal av 2022. Økt salg av dagligvarer kan skyldes at noe fysisk omsetning registreres som netthandel.
- Dette bekrefter i stor grad Oda som stadig befester sin posisjon, Foodoras satsning på dagligvare og at betalinger kan registreres over internett selv om forbrukeren er til stede fysisk når varen eller tjenesten kjøpes, fortsetter Vist.
Normalisering og ny funksjon
Vist understreker at nedgangen i netthandel er en del av normaliseringen etter pandemien, og at dette gjelder også ellers i handelen. Forbruket vårt fordeles på flere tjenester enn det som var mulig under pandemien, noe som har vært spesielt tydelig i 2. kvartal da nordmenn endelig kunne ha sommerferie i utlandet igjen.
Samtidig viser hun til rapporten om omnikanal som NHO Service og Handel utviklet i samarbeid med Nova Retail tidligere i år. I denne rapporten fremkom det at nettbutikken, i tilfeller hvor bedriften også har fysisk butikk, bidrar til å styrke det fysiske markedet.
– Kundene bruker gjerne nettbutikken aktivt for å komme frem til hvilke produkter de vil ha, men benytter klikk-og-hent-løsninger eller besøker en fysisk butikk for å gjennomføre kjøpet, utdyper Vist.
På sikt kan dette bety at varer som primært selges av butikker som benytter omnikanal, altså både digitale og fysiske kanaler for salg, kan ha god vekst til tross for nedgang i netthandel av den spesifikke varegruppen.