Batterijakten er en landsdekkende skolekonkurranse for fjerdeklasse, hvor elevene lærer om gjenvinning, kretsløpstenkning og hvordan vi kan bli bedre på å ta vare på jordas ressurser.
– Sammenlignet med oppstarten i 2013, er det dobbelt så mange klasser påmeldt i år. Det er tydelig at Batterijakten vekker både konkurranseinstinkt og engasjement, og at det er behov for aktiviteter der elevene selv kan bidra til å hjelpe jordkloden vår, sier Julie Vestgren Pettersen, prosjektleder i Miljøagentene.
– Innsamling av batterier og annet EE-avfall er en viktig del av vår bærekraftstrategi. Miljøagentene og Batterijakten har hjulpet Clas Ohlson å sikre nye vaner hos kundene, slik at flere batterier går til gjenvinning. Som butikksjef i Clas Ohlson har jeg selv sett den store påvirkningskraften barna har på de voksne i sine familier, sier butikksjef Asad Durrani på Clas Ohlson Lambertseter.
Siden oppstarten i 2013 har over 100.000 elever landet rundt samlet inn over 686 tonn husholdningsbatterier. Det er nok batterier til å fylle 57 store lastebiler. Elevene samler batterier og kan bytte disse i klistremerker når de leverer batterier til gjenvinning i en Clas Ohlson-butikk. Klistremerkene konverteres senere til poeng av læreren.
Hovedpremien, som er på 20 000 kroner, oppfordres elevene til å bruke på miljøfremmende aktiviteter for hele klassen.