Kriseberedskap har blitt den nye normalen

Publisert

- Først og fremst går tankene til våre ansatte i Baltikum, sa Ole Robert Reitan, konsernleder i Reitan Retail.

"Slik er vår nye hverdag" – dette var temaet da Ole Robert Reitan, konsernleder i vår medlemsbedrift Reitan Retail, inntok scenen på NHOs årskonferanse. Yrkesstolthet, krigsfrykt og bærekraft var viktige nøkkelord for det han hadde å si.

Krigen i Ukraina var det innledende temaet da Ole Robert Reitan, sammen med Arne Mjøs, CEO i Itera, og Janne Vangen Solheim, partner i Janusfabrikken og Odlo, ble intervjuet om arbeidshverdagen 2022.  

Alle tre kunne fortelle om ansatte og drift som blir påvirket av krigen. Mjøs har ansatte som jobber fra hjemmekontor i bomberom, mens Vangen Solheim må ta stilling til hvordan russiske medarbeidere skal sikres jobb og inntekt. For Reitan Retail er utfordringsbildet todelt.

- Først og fremst går tankene til våre ansatte i Baltikum. For dem kommer krigen tett på geografisk, men flere av dem kan også huske hvordan det var under Sovjetunionens styre. De vil ikke tilbake dit, sa en alvorlig konsernleder. - Videre blir driften vår påvirket av mangel på råvarer som en konsekvens av krigen, sa han.

Viktig samfunnsrolle

Den alvorlige situasjonen har gitt en fornyet innsikt i hvor viktig samfunnsrolle en som leverandør av essensielle varer, faktisk har.

- Dagligvarer og drivstoff er produkter mennesker trenger, og som blir spesielt viktige i kriser. Det kjenner vi på, utdypet Reitan.

Og krigen i Ukraina er ikke den første store krisen som har direkte påvirket driften. Koronapandemien har også satt sine spor, og på spørsmål om hvordan det har vært å gå direkte fra en unntakssituasjon til en annen, hadde Reitan et klart svar: - Kriseberedskap har blitt den nye normalen.

#205

- Under pandemien har vi kjent på ydmykhet, men samtidig stolthet.

Ydmyk og stolt

Det var viktig for konsernlederen å fremheve at det å kjenne på samfunnsansvaret, har ført med seg positive ringvirkninger.

- Under pandemien har vi kjent på ydmykhet, men samtidig stolthet, forklarte han.

Eksemplene på dette er mange, men Reitan ville spesielt fremheve en historie fra tidlig i pandemien.

En medarbeider på REMA 1000 Mo i Rana, stod opp til nyheten om at barnehagen var stengt for alle utenom dem med samfunnskritiske roller. Da hun møtte opp for å levere barna sine, ble hun forsøkt avvist. "Du jobber i kassen på REMA", sa de til henne. "Ja, nettopp", svarte hun. Og slik gikk det til at Turid fra Mo i Rana, definerte rollen som medarbeider i dagligvarehandel som samfunnskritisk.

Ansvar for bærekraft

Med ordene "vi må snu frykt til innovasjon", ledet CEO i Itera, Arne Mjøs, dialogen over på det grønne skiftet og bærekraft.

Reitan innledet med å si at han ser på seg selv som en globalist. Han ser nytten av å dele varer og velferd på tvers av kloden, slik at flest mulig kan ha utbytte av ressursene som finnes.

– Likevel må vi gå over til å produsere mer lokalt der dette er mulig. Det er bedre for miljøet vårt, og bedre for verdiskapningen i landet, avsluttet han.  

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?