IKEA skal bli sirkulære

Publisert

Bærekraftsjef Siri Norhagen forklarer hvordan IKEA ønsker å gjøre gjenbruk lønnsomt.

Vårt medlem IKEA ved bærekraftsjef Siri Norhagen, deltok nylig på NHO Service og Handels frokostmøte om bærekraft og business. Her delte Norhagen hvordan møbelgiganten jobber for å bli 100 % sirkulære i løpet av de neste åtte årene.

IKEA har som mål å bli 100 % sirkulære og klimapositive innen 2030. Det kunne bærekraftsjef i selskapet, Siri Norhagen, fortelle på NHO Service og Handels frokostmøte 23. juni.

– Det innebærer at produktene våre må være laget av fornybare eller resirkulerte materialer, og alt som selges må være mulig å tilbakeføre til materialstrømmen, uttalte Norhagen.

Slitesterke produkter, mindre emballasje

Bærekraftsjefen fortalte videre hvordan prosessen starter allerede på tegnebrettet.

– Vi jobber ut ifra det vi kaller demokratisk design. Funksjonalitet, form, kvalitet, pris og bærekraft skal veie like tungt i utformingen av et nytt produkt.

Samtidig handler dette også om videreutvikling av eksisterende produkter.

– For eksempel har BILLY vært en klassiker og kundefavoritt gjennom mange år, og til neste år kommer denne i ny og bedre drakt. Blant annet er overflaten mye mer slitesterk, og vi gjør det enklere å flytte møblet uten at det går utover stabiliteten, utdypet Norhagen.

Videre vil fremtidige møbler ha mindre emballasje,  og på sikt være helt plastfri, et annet viktig grep på veien mot å bli sirkulære og miljøpositive.

En endringsreise

I Norge kjøpes det totalt 6 millioner møbler hvert år, og 3 millioner kastes. Dette er en utvikling IKEA ønsker å snu.

Som et ledd i dette, tilbyr møbelgiganten salg av reservedeler, enkle reklamasjons- og returordninger, og oppfordrer også kunder til å selge brukte produkter tilbake til dem. Produktene selges videre i Gjenbruksbutikken, en egen seksjon hos IKEA.

Norhagen opplever at det fortsatt er kunder som ikke er klar over denne muligheten. For eksempel tilbrakte hun og en kollega i 2021 to uker på Yggeset gjenvinningsstasjon i Asker.

– Vi sorterte ut alt vi kunne finne av IKEA-sortiment, og 7 av 10 produkter kunne vært solgt i vårt gjenbrukskonsept. Det viser at vi må jobbe enda hardere for å spre budskapet om dette, uttalte Norhagen.

Hun presiserte at selv om Gjenbruksbutikken per i dag utgjør en liten del av IKEAs salg, så er det denne delen som i tiden fremover skal vokse raskest.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?