– Leverandørene til dagligvareaktørene har to vinduer der de kan prisjustere: 1. februar og 1. juli. Den varslede økningen ble en realitet for bare litt over en uke siden, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Skyhøye priser på drivstoff, gjødsel og strøm bidro til et rekordstort jordbruksoppgjør. Hele 1,5 milliarder kroner ble tatt ut i høyere priser, noe som blant annet påvirker prisen på meieri-, kjøtt- og kornprodukt, samt drar opp prisen på frukt og grønt. Dette legger press på dagligvarebransjen.
– I tillegg til innkjøpsprisen fra leverandør for de ulike aktørene, vil evnen til å drive effektivt også gjenspeile prisen ut til kundene, fortsetter Vist.
Frykter endret handlemønster
Ifølge en undersøkelse utført av YouGov, har rundt 1,5 millioner nordmenn lagt om forbruket. De fokuserer mer på nødvendighetsvarer og velger bort andre kjøp, mens nesten 20 prosent av oss velger billigere merker i butikken som følge av prisøkningene. I en allerede presset hverdag med rekorddyr bensin og strøm, i tillegg til renter som nå øker, venter vi at det kan bli tøffe tak for forbrukeren.
Dette vil få ringvirkninger også for handelen.
– Økte priser i dagligvare frykter vi vil påvirke handlemønsteret til forbrukere, som igjen vil få mulig negativ innvirkning på varehandelens omsetning og utvikling over tid, poengterer Vist.
– Vi kjenner handelen godt og vet at det arbeides iherdig med kontinuerlig effektivisering av driften, med mål om at forbrukerne i minst mulig grad skal bli påvirket. Samtidig er store prisøkninger fra leverandørene vanskelige å håndtere kun gjennom ytterligere effektivitet i drift, avslutter hun.