Nordmenn finner igjen veien over grensen til Sverige for å handle billige varer. Både Sveriges Radio og TV4 mener at dette er godt stoff, og laget denne uken reportasjer om hvordan dette ser ut fra den norske siden av grensen.
SB grensehandelsstatistikk for årets første tre måneder viser at nordmenns grensehandel nærmer seg samme nivå som før pandemien. For Norge betyr dette tapte arbeidsplasser og inntekter. For svenskene, derimot, har økt grensehandel positivt fortegn.
Likevel er det interesse for det norske perspektivet også i vårt naboland, blant annet hos radiokanalen Sveriges Radio og fjernsynskanalen TV4.
Invitert til Strømstad
I forbindelse, og med de nye grensehandelstallene i hånden, oppfordret Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, den norske regjeringen til å ta grep. Dette ledet til intervju hos Sveriges Radio, men også invitasjon til Strømstad fra TV4.
Begge mediene var interessert i å høre om hvordan handelsstanden på den norske siden av grensen påvirkes. I tillegg til å vise til tap av norske arbeidsplasser og inntekter, kunne Kaltenborn peke på det grønne skiftet som et argument for å bremse grensehandelen.
I et miljøperspektiv er det ikke en fremtidsrettet politikk at flere millioner nordmenn skal kjøre bil over grensen til Sverige for å handle, uttalte Kaltenborn.
Samtidig mener jeg at vi ikke kan la oss overraske over at folk gjør det når avgiftsnivået er som det er, med over 50 prosent høyere avgifter i Norge enn i Sverige. I tillegg er det et element av turisme – folk synes åpenbart det hyggelig å ta turen til Sverige, sa Kaltenborn til de svenske lytterne.
Avgiftsnivået må harmonisere
De svenske mediene var særlig interessert i å høre hva Kaltenborn mener at den norske regjeringen skal gjøre for å minke grensehandelen.
Avgiftsnivåene i Norge og Sverige må samsvare, slik at det lønner seg å handle lokalt. Det er ett av grepene regjeringen kan og bør ta for å sikre at norsk varehandel får konkurrere på like vilkår. Vi har en lang grense mot Sverige og kan ikke ha en avgiftspolitikk som om vi var en lukket økonomi, svarte Kaltenborn.
Svenskene er naturligvis bekymret for hvordan slike tiltak kan ramme den svenske handelsbransjen, og TV4 ønsket at også Kaltenborn skulle reflektere over dette.
- Jeg ser at dette kan gi en negativ utvikling i kundestrømmen for svenske butikker. Samtidig er jeg sikker på at nettopp svensk varehandel er godt plassert for å forstå hvor viktig det er for norske butikker å få et avgiftsnivå som gjør at det blir en reell konkurranse, mente Kaltenborn.
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?
Takk for kommentaren!
Kommentar sendt
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?