Hvert år kjøpes 6 millioner møbler, og 3 millioner kastes. Det kunne Siri Norhagen fra IKEA (t.h) fortelle i sitt foredrag. Også Ingvill Vasset Kerob i Repairable (oppe til venstre) og Nikolai Utheim i Coor (nede til venstre), hadde interessante perspektiver knyttet til bærekraft og arbeid med dette.
23. juni arrangerte NHO Service og Handel frokostmøte om bærekraft og business. De fire foredragsholderne representerte ulike bransjer, men alle kunne oppsummere med det samme: Det må endring til for å gjøre bærekraft til business.
– Det er mye pessimisme ute i verden akkurat nå, også tilknyttet bærekraft og miljø. Foredragsholderne våre i dag skal gi oss et lysere perspektiv, og det er hyggelig å se hvor mange som har kommet for å høre på, både digitalt og fysisk.
Dette var de innledende ordene fra administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, da frokostmøtet "Kan vi gjøre bærekraft til business?" ble arrangert 23. juni.
Kaltenborn ble etterfulgt av representanter fra våre medlemmer IKEA og Coor, samt Repairable og Næringslivets Hovedorganisasjon. Dette er aktører med ulike problemstillinger og ulikt mulighetsrom når det kommer til bærekraft, men endringsvilje og nytenking var sentrale fellesnevnere hos alle fire.
Moms og kvalitet
– Per i dag utgjør ombruk en liten del av IKEA, men det er denne delen som skal vokse raskest i tiden som kommer, sa Siri Norhagen, bærekraftsjef i IKEA, i sitt foredrag.
Dette innebærer først og fremst at flere kunder må bli kjent med muligheten for å selge IKEA-produkter tilbake til møbelgiganten. Videre må det gjøres noe med politikken knyttet til ombruk, slik at dette blir lønnsomt. Sistnevnte tematikk gjør seg også gjeldene for Repairable, en digital reparasjonsplattform for klær og sko.
– Moms gjør det vanskelig for oss å leve av de tjenestene vi tilbyr. Etter offentlige avgifter og variable kostnader som lønn og materialer, sitter vi igjen med 20 kr per 100-lapp, uttalte Ingvill Vasset Kerob, gründer og daglig leder i selskapet.
Selv om Repairable og IKEA er ulike med tanke på størrelse og virksomhetsområde, var også kvalitet et viktig tema for både Norhagen og Vasset Kerob.
IKEA på sin side jobber for å gjøre produktene sine mer slitesterke, mens Repairable etterlyser en jevnt over bedre kvalitet på tekstiler – og derigjennom økt sjanse for at forbrukeren velger å reparere heller enn å kjøpe nytt.
Økt bevissthet gir handlekraft
For eiendoms- og kontorservicekonsernet Coor, tar bærekraftarbeidet en litt annen form enn hos de andre foredragsholderne.
– Noe av det vi har jobbet med, er å bryte ned CO2-utslippene på kundenivå. Vi ønsker å vite hvordan klimautslippet og -fotavtrykket vårt er gjennom tjenesteleveranse til kunde A, B og C, kunne CEO Nikolai Utheim fortelle fra talerstolen.
Per i dag har denne metoden blitt pilotert hos tre ulike Coor-kunder. Et første inntrykk er at dette skaper stor bevissthet hos Coor, men ikke minst hos kundene selv.
– Denne bevisstheten gir oss grunnlag til å handle, understreket Utheim.
NHO som bærekraftpådriver
Trygve Ulset, seniorrådgiver i Næringspolitisk avdeling i NHO, var frokostmøtets siste foredragsholder. Det han hadde å si fungerte godt som oppsummering av seminarets øvrige innhold.
Næringslivet roper på endring for å gjøre bærekraft til business, og NHO kan bidra til at endringen skjer.
– Sammen med medlemmene våre kan vi sette ambisjoner, identifisere barrierer og få på plass ny politikk, uttalte Ulset.
Han kunne også vise til hvordan organisasjonen kontinuerlig jobber for å kartlegge status for sirkulærøkonomi i tjeneste- og handelsnæringene. For som Utheim påpekte i sitt foredrag, er bevissthet sentralt for at de riktige grepene skal tas.