Framtidas lokalbutikker er nøkkelen, også for netthandel

Publisert

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, inntok scenen på Merkurs landskonferanse for å snakke om lokalbutikkens rolle i en stadig mer globalisert verden. Foto: Elin Lothe Haga

Hvordan ser framtidens handel ut? Og hva betyr utviklingen for lokalsamfunnet? Det var tema da Merkur inviterte administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, til deres landskonferanse 2022.

Statssekretær Kjersti Bjørnstad, stod på scenen sammen med Anne-Cecilie Kaltenborn. Foto: Elin Lothe Haga

Denne uken gikk Merkurs landskonferanse av stabelen i Trondheim. Årets tittel var "Framtidas lokalsamfunn", og 278 dagligvare- og bokforhandlere kom fra hele Norge.

– De som driver lokalbutikk i distriktene har inngående innsikt i og erfaring med hva lokalsamfunnet etterspør. Handelsnæringen står jo foran kjempeendringer alle steder. Men jeg tror det er helt sikkert at det vil være behov både for lokalbutikken som møtepunkt, som distribusjonsledd for netthandel, og for butikken som knutepunkt for tjenester, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

Hun inntok scenen på konferansen for å snakke om lokalbutikkens rolle i en stadig mer globalisert verden. Netthandel, en aldrende befolkning og det grønne skiftet, var blant temaene hun tok opp.

– Kundegruppen for små butikker i distriktene er i endring: i årene som kommer blir de eldre, flere kommer til å bo alene, de har bedre råd enn før og er mer innstilt på å bruke pengene sine, konstaterer Kaltenborn. – Etter hvert som de også kommer til å kjøpe mer på nett, gjelder det å se dette som en mulighet, også for mindre butikker.

Samarbeid ligger til grunn

En uformell, men viktig, kaffesamtale om nærbutikkens framtid. Foto: Aina Sofie Brox

Teknologi som gjør det mulig å drifte en selvbetjent, døgnåpen butikk i områder med sporadisk kundeflyt, nærbutikken som også er lokalsamfunnets viktigste sosiale møteplass og kjøpmannen som introduserer bygda for ny, spennende mat: eksemplene på hvordan butikkene styrker Distrikts-Norge var mange.

Samtidig hadde konferansen en undertone av alvor. Pandemi, inflasjon og høye strømpriser, var blant utfordringene som ble løftet frem.

– Vi vet at svært mange innkjøpsprosesser starter på nettet, så også mindre butikker bør vurdere hvor de skal vise seg fram, sier Kaltenborn.

Hun mener at butikker må tilpasse synlighet på sosiale medier til hvilken brukergruppe de er ute etter – yngre ser på TikTok, eldre er på Facebook.

– Kommunene kommer til å slite med å fylle alle behov for tjenester som kommer i årene framover, og vi bør ha dialog mellom det offentlige og private om hvordan man skal sikre folk som skal bo hjemme også når de blir eldre, mener Kaltenborn.

– Kanskje en Merkur-ordning med subsidiering av tjenester for folk som skal bo hjemme lenge, kan være en idé?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?