Innom tilbyr fersk bakst, sunn snacks og dagligvarer, alt tilpasset kundene i nabolaget. – Her skal vi teste ut fremtidens butikk for urbane kunder med høye krav til både enkelthet og ansvarlighet, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, i en pressemelding.
Og førsteinntrykket er at Grünerløkka tar godt imot hybridbutikken.
– Da vi åpnet i dag tidlig ble det raskt kø utenfor butikken, forteller Havva Kara, daglig leder og utvikler av konseptet.
Hektisk åpning
Det er fortsatt svært travelt da NHO Service og Handel tar turen innom. Det må konstant fylles på nye varer, kunder har spørsmål om produkter, og noen vil slå av en prat for å ønske Kara og hennes medarbeidere velkomne til bydelen.
– Jeg har tilbragt mye tid i butikken i tiden før åpning, og på kveldstid har jeg alltid kostet fortauet utenfor. Da er det flere som har stoppet for å si hei, og mange har uttrykket glede over at det nettopp er på Løkka Innom åpner. Det ser vi også nå på åpningsdagen, sier Kara og smiler.
Grundig forarbeid
Innom har tatt over de gamle lokalene til Rema 1000 i Thorvald Meyers gate 23 A, og det er gjort grundig forarbeid der den gamle butikkens erfaring over 20 år har kommet godt med. Kundeintervju og salgsanalyser er blant metodene som er brukt, og ingen varer – verken i butikkens bakeri-, kiosk- eller dagligvaredel, er tilfeldige.
- Vi hadde en sterk tro på at konseptet ville slå an, men så langt har både kundetrykket og tilbakemeldingene vært over all forventning, sier butikksjef Cathrine Diesen.
Beholder det kjente og kjære
Selv om mye er nytt, som eksempelvis ferdige pokébowls og sunne smoothier, har det også vært viktig å beholde de varene som kundene i nabolaget er vant til å finne i hyllene. Det er Vilde Aas Jakobsen glad for.
– Jeg tok turen i dag for å handle de varene husholdningen vanligvis kjøper på Rema, og kommer til å fortsette å handle hos Innom. Personlig har jeg ikke så mye bruk for den delen som tilbyr ferdigmat og bakevarer, men jeg ser jo at det eksempelvis er mange skoleelever som har stor glede av den delen, utdyper Aas Jakobsen.
Den yngre kundegenerasjonen viser også stor entusiasme for t-skjortene som er laget spesielt for dagen.
– Vi deler ut t-skjorter med logoen til Innom på fronten, og "Løkka" skrevet på baksiden. De har vært svært populære, og flere har bedyret at t-skjorten vil bli flittig brukt. Det synes vi er ekstra artig. Det viser at vi har truffet godt med konseptet, avslutter daglig leder, Kara.