Utvikler standard leiekontrakt for kjøpesenter
Medlemsbedrifter i NHO Service og Handel gir innspill når det for første gang skal utvikles en standard leiekontrakt for kjøpesentre i Norge.
Medlemsbedrifter i NHO Service og Handel gir innspill når det for første gang skal utvikles en standard leiekontrakt for kjøpesentre i Norge.
Standarden blir til som et samarbeid mellom Norsk Eiendom, Norges Eiendomsmeglerforbund og Forum for næringsmeglere. Dette er kjernen i en arbeidsgruppe som reviderer standardleiekontrakter for næringsbygg, en revidering som utføres hvert tredje år. I forlengelsen av dette lager man nå en kontrakt for kjøpesentre.
- En slik standardkontrakt har man tidligere ikke hatt i Norge. Variasjonene er store og at det er behov for en felles mal, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
-Vi vil hente inn erfaringer fra våre medlemmer med leiekontrakt ved ulike kjøpesentre, og gi innspill til Norsk Eiendom og arbeidsgruppen, sier Linda Vist. Hennes mål er at det utvikles en best mulig og balansert kontrakt til glede for våre medlemmer.
Siden utarbeidelsen av de første leiekontraktsmalene for 18 siden har Norsk Eiendoms maler for leiekontrakter for ulik type leie i næringsbygg blitt standard for hele bransjen, sier Tone Tellevik Dahl, adm. dir i Norsk Eiendom. Malene er laget i samarbeid med meklerne og de oppfattes som relevante, oppdaterte og ikke minst balanserte.
- Dette har ført til lavt konfliktnivå mellom partene, noe som er bra for alle, sier Tone Tellevik Dahl.
-For handelslokaler har vi hittil bare hatt Standard leieavtale for handelslokaler utenfor kjøpesenter. Kjøpesenteraktørene har hatt sine egne. Noen har tatt utgangspunkt i våre standardmaler, andre har laget egne, forteller Tone Tellevik Dahl.
- Tilbakemeldinger forteller om stor variasjon i kontraktene og at det ofte er uenighet om både tolkning og innhold. I kjøpesentersegmentet i dag finnes et vell av kontraktsmaler. Her er det viktig at vi som bransjeforening bidrar til mer standardisering og reduserer faren for konflikt slik vi har lang og gode tradisjon for, sier Tone Tellevik Dahl.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?