Reitan Retails vei til 3.800 utsalgsteder

Publisert

Handlekraft 2021: - En av Norges viktigste kulturskapte fordeler er tillitt. Det skaper store verdier og det skaper effektivitet, sa CEO Ole Robert Reitan i Reitan Retail under årskonferansen Handlekraft 2021 som NHO Service og Handel arrangerte i dag.

#205

Ole Robert Reitan.

Hva Reitan Retail har fått til i utlandet og hvordan konsernet har lykkes var tema for Ole Robert Reitan som fortalte sin families historie fra starten med en liten butikk i Nannegata i Trondheim i 1948 og fram til i dag.

Reitan Retail har vokst til å bli et internasjonalt retailselskap med 3.800 utsalgsteder i syv land, 39.000 ansatte og 106 mrd i omsetning i Skandinavia og Baltikum. 42 prosent av omsetningen skjer utenfor Norge. Veksten for Rema 1000 i Danmark var 272 prosent i 2001-2010, og 167 prosent i 2011-2020.

- Vi er nå blant de største innen dagligvarer i Danmark og satser offensivt videre sa Ole Robert Reitan. Han snakket varmt om å bygge kultur og stolthet i konsernet.

– I 2004 hadde vi to prosent markedsandel i Danmark, og hadde egentlig litt lav selvtillit. Vi fant ut at vi måtte starte forfra og virkelig satse. Siden den gang har vi hatt tosifret sammenlignbar vekst nesten hvert eneste år. Vi er Danmarks best likte dagligvarekjede, en av de sterkeste merkevarene, den hippeste blant unge, det er faktisk helt spinnvilt, sier Reitan.

Han viser til at Rema 1000 har tatt ett prosentpoeng markedsandel hvert år siden 2004, og at det nå kun er lavpriskjeden Netto som er større. Drømmen er å bli størst, sier han.

– Vi har fått til en Rema-kultur som er minst like sterk som den norske, jeg vil si i mange tilfeller nesten sterkere. Når du kommer på riksmøte i Danmark, så kjenner du på en Rema-kultur som minner litt om en Rema-kultur i Norge for 15 år siden. Og grunnen tror jeg er størrelse, for det er halvparten så mange butikker. Når du er mindre grupper er det lettere å holde på intimiteten, sier han.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?