Seminaret ”Netthandelen i annerledesåret 2020 – HVA NÅ DA?” samlet torsdag morgen noen av Norges ledene aktører og eksperter innen netthandel.
- Både Abelia og NHO SH er en del av NHO-fellesskapet, og med den sterke kompetansen vi har til sammen rundt digitale forretningsmodeller, teknologi og retail på den ene siden, kombinert med alle de medlemmer vi har som enten er multikanalaktører eller pureplayers, så vi det helt naturlig å nå sette fokus sammen på netthandelen i Norge, sier Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i Abelia samstemt med Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.
- Vi inviterte derfor bransjen selv til å fortelle hvordan annerledesåret på nett har vært i 2020, og hvordan man har håndtert den sterke veksten som har krevd raske omstillinger og målrettet, intensiv innsats, fortsetter Linda Vist. Det vi observerte var at de som hadde kunden i sentrum og har klart å levere kvalitet i både produkt og kundeopplevelse, var godt forberedt på et tidlig tidspunkt og ikke minst hadde de digitale løsningene på plass for å håndtere de voldsomme og umiddelbare endringene, hadde suksess. Dette ble også støttet av fagekspertene som deltok med sine erfaringer fra utviklingstrekk i bransjen, sier Linda Vist
- Vi kommer i tiden fremover til å arbeide videre med fokus på netthandel, og ser tydelige synergier mellom Abelia og NHO SH og at vi sammen kan styrke nettaktørenes behov for både innsikt og utvikling i et marked med hurtige endringer og kunder som vet hvordan de vil bli møtt på nett, sier Linda Vist.
Julehandel-rekord
Først ute på seminaret var Thomas Elvestad, Markedsdirektør i Klarna, den svenske betalingsløsningen for 200.000 nettbutikker og 90 millioner kunder. Elvestad beskrev korona-tiden i fasene ”hamstringsfasen”, ”underholdning- og aktivitetsfasen” og ”normaliseringsfasen”. Han kunne fortelle at:
- kvinner for 70 prosent av netthandelen
- at søndag og mandag er de viktigste handledagene
- klokken 19 er prime time for netthandel
2020 har gitt eventyrlig vekst. Særlig heftig var en rekordsterk julehandel og black week i november.
- Salget under black week økte 46 prosent sammenlignet med året før, og i tiden etter fortsatte veksten i samme takt. Hele 90 prosent av kundene kjøpte julegaver under black week, fortalte Elvestad.
Elkjøp satser
-Vårt hovedfokus, da koronakrisen startet 12 mars, var på fleksibilitet og det å skape en god, digital og trygg handel, fortalte Marius Klemo, Brand & Digital Manager i Elkjøp Norge. Elkjøp ble landets mest besøkte nettbutikk i 2020. Antall transaksjoner økte 70 prosent og inntektene steg 30 prosent. Elkjøp ruster nå opp sine digitale løsninger og bruker store ressurser på å skape bedre netthandel.
Ekstremt vekstår for Kolonial.no
Kolonial.no har de siste årene vært vant til sterk vekst med relativ hyppig dobling av produksjonskapasiteten. Likevel ble 2020 ekstraordinær med tidens bratteste vekstkurve på hele 75 %.
-Vi er en online dagligvarebutikk som har et mål om å ha det mest effektive handelssystemet. Å lykkes krever ekstrem effektivitet og en organisasjon som liker å jobbe med høyt press. Da korona brøt ut hadde vi særlig fokus på å få best mulig smittevern, bygge økt kapasitet og få best mulig intern og ekstern kommunikasjon, forteller Jon Kåre Stene, medgrunder og ansvarlig for nye forretningsområder i Kolonial.no. Han erfarer at ikke bare har korona-tiltakene i samfunnet stimulert nordmenn til på handle mer dagligvarer på nett, de fleste har også fått så gode erfaringer at de blir lojale kunder og trolig vil bli med og løfte Kolonial.no videre.
Da alle skulle på norgesferie og nyte friluftsliv
Milrab.no, er den nordiske nisjebutikken på nett som startet med å levere materiell til politi og forsvar til å utvide med friluftsutstyr av god kvalitet til folk flest. Da alle skulle på Norgesferie og nyte naturen under pandemien gikk salget til Milrab.no opp hele 300 prosent. Lars Aglen, CEO i Milrab beskriver bedriftens fokus med følgende stikkord:
• Håndtere økende konkurranse fra utlandet
• Utvikle stadig bedre måter å selge varer
• Grønnere vareflyt
• Fullfilment
• Merkevarebygging
• Nisjefokus, ekspertise
• Økt samhandling
- Alle foredragsholderne hadde fra ulike roller ett felles budskap, og det er at det er den som klarer å bruke digitaliseringen til å skape best mulig kundeorienterte forretningsmodeller, som vil stå igjen som omstillingsvinnere, sier Nils-Ola Widme.
- Dette krever selvsagt en strategi for implementering av teknologi, slik vi hørte fra Boston Consulting Group, men det krever også at bedriften har en kultur for endring, slik Kolonial.no understreket, sier Widme.
Opptak av seminaret vil bli tilgjengelig her om kort tid.