Klarna gjør netthandel rimeligere

Publisert

Klarna kutter forsinkelsesrenten og fjerner både start- og administrasjonsgebyrer. Målet er å gjøre kreditt innen netthandel mer bærekraftig og forbrukervennlig.

Hver tredje nordmann vet ikke forskjellen på effektiv og nominell rente. Flere forstod heller ikke hva deres første kredittkjøp egentlig kostet. Ved blant annet å fjerne både start- og administrasjonsgebyrer gjør Klarna det nå langt enklere å få full oversikt. Forsinkelsesrente, som vanligvis påløper når du betaler for sent, blir også fjernet.

– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi alle unødvendige gebyrer og avgifter, inkludert forsinkelsesrenten. Nå trenger kunden bare å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet – ingenting mer. Dette bør flere i kredittbransjen også gjøre, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby i en pressemelding.

Stor fordel for forbruker

- Bransjeforeningen Handel ønsker initiativet fra Klarna velkommen. Enkel og oversiktlig pris på kredittproduktet er til stor fordel for forbrukerne som må forholde seg til ulike rentesatser og gebyrer man kanskje ikke forstår. En fast sum bestående av forutsigbar rente på lånt beløp vil gjøre det enkelt for forbrukerne, så dette håper vi også andre kredittinstitusjoner vil følge opp med, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

Mer her

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?