NHOs ferske medlemsundersøkelse bygger på svar fra 3.800 bedrifter og viser hvordan næringslivet er berørt av koronakrisen. Handel er blant de som klarer seg best i en tøff tid, etter stor frykt den første koronatiden. Ser man på alle bransjer under ett, er det bare 17 prosent av bedriftene i NHO som har økt omsetningen de siste fire uker.
Store forskjeller innad i handel
Det er dog store forskjeller innad i handelsnæringen. Mens noen opplever sterk vekst, blant annet som følge av økning i netthandel og mindre pengebruk på opplevelser, er spesielt selvstendige sentrumsbutikker og enkelte kjeder hardt rammet av krisen.
- Optimismen forut for den viktige julehandelen og “Black Week” tror vi vil forsterke seg fremover. Vi vil særlig oppfordre til å handle lokalt og støtte den lille og ofte sårbare virksomhet i ditt nærmiljø, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir .NHO Service og Handel.
Andelen som har likviditetsproblemer, som har sagt opp ansatte og som frykter konkurs er lavere innen handel enn for andre bransjer. Om julehandelen vokser i tråd med prognosene, vil det kunne føre til at handelen er en av de bransjene som på totalnivå vil klare seg best gjennom koronakrisen. Se også julehandelsprognose fra NHO Service og Handel her
Hovedfunn medlemsundersøkelse Handel
- 40 % har økt omsetning siste fire uker sammenlignet med samme periode i fjor (Totalt NHO: 17 %).
- 12 % har gjennomført oppsigelser (Totalt NHO: 14 %)
- 9 % har planer om oppsigelser (Totalt NHO: 19 %)
- 12 % har likviditetsproblemer (Totalt NHO: 16 %)
- 10 % av bedriftene frykter konkurs (Totalt NHO: 14 %)
Fakta om undersøkelsen
Sendes til alle medlemsbedrifter, 3800 svar for NHO totalt. 530 respondenter for NHOSH, 85 for Handel.