NRF Retail’s Big Show 2020
NRF Retail’s Big Show 2020 er verdens største retail-konferanse. Her er nyheter fra konferansen.
NRF Retail’s Big Show 2020 er verdens største retail-konferanse. Her er nyheter fra konferansen.
Med over 40.000 besøkende og 800 utstillere fra 100 land er dette stedet å være for retailere på jakt etter inspirasjon, råd og kunnskap hva som kan gjøre deg til kundens førstevalg.
Store navn som Amazon, Alibaba, Microsoft, Walmart, Starbucks, Target, Under Armour og Nordstrom delte sine historier og suksessoppskrifter. I tillegg snakket selskaper som Pinterest om hvor viktig opplevelser og inspirasjon er i butikken.
På det amerikanske markedet snakker mange nå om fremtiden for retail etter at Amazon har vunnet krigen og endret spillereglene. Steven Dennis fra SageBerry Consulting sier det slik:
-Du kan ikke stoppe bølgen, men du kan lære å surfe.
Kundedrevet utvikling i alle ledd - convenience og personifisering
Kostnadseffektiv last mille
Gjøre verdikjeden smartere
AI, maskinlære, automatisering og 5G
Skape Instagram øyeblikk – ekstraordinær kundeopplevelse
Leie og salg av brukt kommer mer og mer også i butikkene
Opplevelser, opplevelser og opplevelser
Et hett tema er kappløpet mellom Alibaba og Amazon. Kinas 2x11 day (singelsday) er større enn både black Friday og cyber Monday i USA. Forskjellen er at i motsetning til rabatter som preger black Friday og cyber Monday i statene handler singelsday i Kina om en hyllest til handel hvor live-streaming, lanseringer og fest er hovedfokus.
På Kinas store salgsdag 11. november i 2019 solgte Alibaba for $38 milliarder og fikk over 1,3 milliarder ordre. Det setter store krav til IT-infrastruktur og logistikk og dette driver utviklingen i selskapet, som derfor er blant verdens fremste i bruk av big data, analytics, maskinlæring og AI. Den enorme datamengden blir brukt til å forbedre kundeopplevelsen og effektivisere driften. Den samme rollen har Amazon i statene. Det europeiske markedet ble holdt helt utenfor i denne konferansen.
En annen snakkis på messen er at veksten i det kinesiske markedet begynner å flate ut, og kinesiske selskaper som Alibaba og JD har begynt å se på nye måter å fortsette veksten på. Strategien er klar; enten ta markedsandeler i vesten, eller få vestlige selskaper til å selge varene sine på deres salgsplattformer i Kina.
Selv om Retail går så det griner for mange i USA er en rekke toppledere pessimistiske. En undersøkelse sier 1/3 av CEO'ene i statene at de er redde for at deres virksomhet er borte om tre år. 2019 var et rekordår for konkurser og mange av de store ikoniske retailerne som Nieman Marcus, Macy's, JCPenny og HBC sliter.
Kunde- og medarbeiderdrevet innovasjon i alle ledd var viktig for mange keynote foredrag. Merkevarer skapes gjennom kundeopplevelser og at de ansatte som har kundekontakt og kundekompetanse involveres i større grad enn før i optimalisering av kundereisen. Dette mente mange er helt avgjørende for selskapets omdømme og merkevarebygging som derfor handler om "be the brand".
Det var også mye snakk om hvordan bli mer kostnadseffektiv på "last mile". Stadig flere kunder ønsker varene levert hjem og er villig til å betale for dette. Retailere må derfor ta seg bedre betalt. Amazon og Alibaba leverer hjem i dag og er trendsetter. Mindre konkurrenter vil forsøke å levere hjem på en kostnadseffektiv måte. Et godt eksempel er selskapet Takeoff som jobber med kostnadseffektivisering på plukk og distribusjon innen dagligvaremarkedet.
I Expo-områder var det mye fokus på smarte skjermer som både gir opplevelser, interaktivitet og online shopping i butikk.
NRF Retail’s Big Show 2020 inneholdt i tillegg til konferanse og expo også områder som Startup Zone og Innovation Lab hvor nye bedrifter presenterte spennende konsepter med mulighet til å komme i kontakt med både kunder og investorer. Ellers bør det også nevnes at hele arrangementet opplevdes som svært profesjonelt og godt organisert og kan virkelig anbefales.
Bransjeforening Handel dro i år over sammen med Rema 1000. Vi besøkte en del Amazon Go butikker som er ryddige og gode convenience-butikker. Det eneste du gjør som kunde er å registrere QR koden i Amazon butikken når du skal inn. Deretter handler du på vanlig måte og forlater butikken uten å registrere varene på vei ut. Teknologien, dvs sensorer og kameraer håndterer dette og du får en kvittering i appen etter du har forlatt butikken.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.