Den sterke veksten overrasker fagfolk i de store bankene, der flere på forhånd ventet en nedgang.
SSB mener økningen i stor grad skyldes at nordmenn har vridd konsumet sitt fra kjøp av tjenester til varer, som følge av restriksjoner grunnet koronakrisen. At både grensehandel, tax free-handel og annen handel utenlands nå er redusert til et minimum, må også antas å medvirke til vekst i norsk detaljhandel.
På årsbasis var volumveksten fra mai 2019 til mai 2020 på hele 7,8 prosent mot fjoråret, og i verdi nesten + 9,9 prosent i samme periode.
Omsetning av sportsutstyr og båter, netthandel og butikkhandel med blomster og planter og fôrvarer har sterk vekst mot tilsvarende måned i fjor. Dette er alle varegrupper som er påvirket av at nordmenn har vært mer hjemme, på hytter og i friluft, og i større grad skal feriere i eget land, med det det innebærer av økt båt-, sports- og friluftsutstyrssalg.
Målt mot april, oppleves en sterk vekst i sko- og klesbransjen, samt kosmetikk og ur-, gull- og sølvvarer i mai. Dette har sannsynligvis sammenheng med en større grad av gjenåpning øker etterspørsel etter disse varene. Mot fjoråret ser allikevel flere av disse bransjene et stort fall i omsetningen, noe som følger en mer langsiktig trend for butikkhandel innen disse bransjene.
Bransjevis utvikling (kalenderjustert) mai 2020 vs mai 2019:
Sterk vekst:
- Netthandel: + 38,5 % i volum, + 39,8 % i verdi
- Blomster, planter, fôr: + 30,1 % i volum, + 34,4 % i verdi
- Sportsutstyr og fritidsbåter: + 28,4 % i volum, + 26,0 % i verdi
Svak vekst:
- Bensinstasjon: - 11,4 % i volum, - 19,2 % i verdi
- Sko: - 30,7 % i volum, - 31,2 % i verdi
- Kosmetikk: - 22,4 % i volum, - 21,5 % i verdi