Too Good To Go er en app på mobil som startet med å gi folk mulighet til å redusere matsvinn, og som nå er utvidet til blomster. 1.907 butikker og spisesteder er med i appen, og har reddet over 2.847.437 porsjoner mat fra å havne i søpla i løpet av få år.
Ved hjelp av appen bestiller du en porsjon mat til 30-50 kroner eller en pakke blomster til 49 kroner. Innholdet i pakken du får har omtrent tre ganger så høy verdi. Du henter pakken like før butikken stenger.
Miljøgevinst
-Miljøgevinsten er stor. Vi er veldig glade for å være med på denne ordningen, sier daglig leder Arnt Erik Andreassen i Hageland Lillehammer som har 19 millioner kroner i omsetning fordelt på 15 ansatte.
Vi har testet ut Too Good To Go i et år og er godt fornøyd med at svinnet er blitt halvert. Vi selger 10 - 20 blomsterpakker i uken. Det er særlig før helgen at slike pakker er populære. Hageland Lillehammer har også noe mat, sjokolade og lignende som selges gjennom i ordningen.
Kvalitet er viktig
-For å få dette til å fungere er det viktig å ikke vente for lenge med å la blomstene gå til Too Good To Go, men gi kundene blomster som de kan være fornøyde med i både en og to uker etter at de er kjøpt, sier Erik Andreassen.
18 butikker er med
Nå er det 18 blomsterbutikker som redder overskuddsblomster med Too Good To Go-appen, inkludert Hageland på Lillehammer.
-Too Good To Go er jo hovedsakelig en matredder-app, men vi har også en og annen blomsterbutikk med. De tar i bruk appen for å slippe å måtte kaste blomster som fremdeles er fine, men som ikke lever helt opp til standardene for hva de kan selge til fullpris, sier Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go.
Vinn-vinn-vinn
- På samme måte som at matproduksjon er ressurskrevende, kreves det også ressurser for å produsere blomster - så vi er glade for at også blomsterbutikker vil passe på at det som er til overs kommer til glede istedenfor å bli til svinn. Det er vinn-vinn-vinn for både miljøet, kundene og butikken, sier Hanne Johansen.