- Dette kan være et gjennombrudd i arbeidet for å bedre konkurransen i dagligvaresektoren, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.
Et av tiltakene i meldingen er å innføre en permanent satsing på dagligvare i Konkurransetilsynet.
- Vi har tidligere ment at Konkurransetilsynet ikke følger dette enorme markedet tett nok. Ifølge denne meldingen skal Konkurransetilsynet nå fremover regelmessig overvåke de reelle innkjøpsprisene som dagligvarekjedene får. Hvis de bruker informasjonen til å skape transparens tror vi dette grepet vil gi likere konkurransevilkår, og dermed åpne for sterkere konkurranse, noe som vil komme forbrukerne til gode. Vi tror dette grepet vil gi likere konkurransevilkår for alle aktører, og dermed åpne for sterkere konkurranse, sier Kaltenborn.
- Konkurranse som fungerer godt kommer alltid forbrukerne til gode. Det er også positivt at regjeringen foreslår flere tiltak mot lokal butikkdominans. I Norge har vi nærmest ikke hatt nyetableringer innen dagligvare, i motsetningen til andre land omkring oss, og dette er verken næringslivet eller forbrukerne tjent med, mener Kaltenborn.
- Vi i NHO Service og Handel har lenge jobbet for å styrke konkurransen i dagligvaremarkedet. Forslagene regjeringen fremmer i denne stortingsmeldingen, er derfor svært positive, sier Kaltenborn.
Se mer informasjon om stortingsmeldingen her.