- Det er avgiftene som gjør at norske grundere, som ønsker å etablere seg innenfor varehandelen sliter. Det burde være mer attraktivt å handle lokalt, enn å dra over grensen for å handle, sier Kaltenborn til Altaposten.
Samtidig trekker hun fram de særnorske avgiftene og utenlandske handelsgiganter. Gigantselskapet Amazon har en markedsandel på 51 prosent av all netthandel i USA, og har nå siktet seg inn mot Sverige. Spørsmålet er ikke om Amazon kommer til Norge eller ikke, men når.
- Vi har også en global utfordring som gjør at vinneren tar alt. Er man Alibaba eller Amazon, så er det vanskelig for norske aktører å konkurrere. Mange bedrifter klarer ikke å overleve på grunn av de særnorske avgiftene på toppen av alle de andre avgiftene de har. Da kan de bli kjøpt opp av for eksempel Amazon i framtiden. Da kan du ta gift på at et er de samme politikerne som sier det er så fælt at de har blitt kjøpt opp, mens de før det sa at de særnorske avgiftene må beholdes så ingen tjener for mye penger, sier Kaltenborn til avisen.