Stort potensiale for økt julehandel på nett

Publisert

rapportens forside

5 av 10 nordmenn og svensker og 6 av 10 dansker handlet fysiske julegaver på nett i 2018. Langt flere velger kun fysiske butikker til julegavehandel enn ved vanlige kjøp, viser ny undersøkelse fra Bring.

De som handlet julegaver på nett gjorde dette først og fremst for å spare tid og penger, og redusere stress. De som kun handlet julegaver i fysiske butikker hadde behov for å se og føle på varen, få hjelp og for å kunne bytte gavene. I tillegg var det endel som var sent ute og som ikke rakk å netthandle innen fristene, viser undersøkelsen.

Ved julegavekjøp er det langt flere som handler i nettbutikker de ikke har handlet i tidligere. Andelen er omtrent fordoblet i forhold til andre kjøp. Nye kunder trenger mer informasjon enn returnerende kunder for å føle seg trygge på å gjennomføre kjøpet.

Leveringsalternativ som hjemlevering og rask levering er viktigere i julen enn ellers i året. Kundene vil spare tid og føle seg sikre på at gavene kommer frem i tide.  I tillegg er mulighet for å bytte eller returnere etter jul viktig.

Mange starter ikke å handle gaver før i desember, derfor er tydelig frister for å nå frem i tide, samt forsikring om rask levering gode salgsargumenter.

Gode råd og tips

Trygge kunder kjøper mer
Relevant informasjon gjennom hele kjøpsprosessen gir kundene trygghet. Informasjonen må være lett tilgjengelig og enkel å forstå og på alle flater. Husk at tidsfrister er spesielt viktig når man handler julegaver.

Utvidet returfrist og enkel retur gir mer salg
Mange har utvidet returfrist. Kombinasjonen av utvidet returfrist og enkel retur er et godt salgsargument for kjøp av julegaver i din nettbutikk. Legg ved returetikett i pakken.

Bytterett er viktig
Få gir byttemulighet i nettbutikk. Dette er viktig for kundene.  Dette gjelder for alle varetyper. Ingen har lyst til å gi bort en gave hvis mottager vil få masse jobb i etterkant med å bytte gaven.

Ikke steng nettbutikken
Tilbyr du rask levering så kan du utvide åpningstiden for kjøp av julegaver. Da utvider du tilbudet til kunder som er sent ute. Det er viktig å teste at du klarer å prioritere disse pakkene i plukk og pakk, slik at du holder den tidsfristen du har lovet.

Riktige leveringsalternativer kan øke din konvertering
Kundene har andre behov og både rask levering og hjemlevert er mer attraktivt enn ellers. Sørg for at du kommuniserer kundeverdien ved leveringsalternativene du tilbyr.

Se undersøkelsen her (pdf)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?