15 millioner småpakker kom fra kinesiske nettbutikker til norske forbrukere gjennom Posten i 2017. Mange av disse varene ble sendt fritt for fraktkostnader med fly til Norge som følge av UPU-avtalen. Postens merkostnader ved å måtte støtte denne frakten fra Kina blir igjen dekket av den norske stat. Det er med andre ord norske skattebetalere som bidrar til å finansiere småpakkesendingene fra Kina.
NHO Service og Handel har i dag på vegne av Handel hatt et møte med Samferdselsdepartementet rundt problemstillingen om subsidierte fraktkostnader, spesielt fra Kina. Vi mener at UPU ikke lengre kan fortsette med et system som gir kinesiske nettselskaper massive subsidier når de selger til amerikanske og europeiske forbrukere, herunder til Norge. Vi mener Norge og ande europeiske land bør legge det samme presset på Kina og UPU som det USA gjør som nå truer med å melde seg ut av UPU.
FNs postavtale, UPU (Universal Postal Union), var laget for en tid da netthandel ikke eksisterte, og skulle bidra til å styrke utviklingslands evne til å få sine varer ut på verdensmarkedet. At Trump administrasjonen nå truer med utmeldelse gjør at dette problemet tas opp på UPUs møte allerede i april i Sveits og ikke som planlagt i 2020.
Samferdselsdepartementet deler vår oppfatning av problemet og vil gjøre det de kan for at dette skal gå så raskt som mulig i riktig retning. I 2016 ble Kina redefinert til et utviklingsland hvor fraktsatsene ble hevet hvor satsene skal løftes ytterligere i 2020. Samferdselsdepartementet mener at UPU- regelverkets bestemmelser om Terminal Dues ikke er bærekraftig og vil fortsette å jobbe aktivt gjennom relevante arbeidsgrupper og komiteer for at regelverket skal bli mer kostnadsorientert etter at Norges forslag om å reservere seg mot terskeltaket ble nedstemt.