Bremser Kina-handel

Publisert

Handel med Kina

Kina-pakkene har fått en samlet kostnadsfordel på nesten 1,5 milliarder kroner i løpet av fire år (Foto: ColourBox.com).

I løpet av fire år har nordmenn hamstret 42 millioner småpakker fra Kina. Momsfritak og u-landspriser på frakt har gitt Kina-pakkene en prisfordel på halvannen milliard kroner. Men etter et møte i FNs postunion står både fraktfordelen og 350-kroners grensen for fall, melder Dagens Næringsliv (DN).

Beregninger DN har gjort, viser at Kina-pakkene har fått en samlet kostnadsfordel på nesten 1,5 milliarder kroner i løpet av fire år. Nå står både fraktfordelen og 350-kroners grensen for fall. For denne uken har det vært ekstraordinær kongress i FNs postunion. Nå skal kompensasjonen Posten får for å distribuere utenlandske småpakker settes opp, skriver DN.

– Vi mottar 100.000 sendinger hver dag fra Asia, og det meste kommer fra Kina, sier Aril Becher, som er leder for Østlandsterminalen.

Mer om saken (betalingsmur)

Vår kommentar:

NHO Service og Handel har bidratt til at 350,- grensen blir fjernet ved årsskiftet. Neste mål er å få fjernet fraktsubsidier fra Kina.

Hva er logikken bak at en vare i dag som sendes fra Kina til Bergen har lavere fraktrater enn når den samme varen sendes fra Voss til Bergen. I et bærekraftperspektiv er dette hinsides all fornuft. Det er lenge siden Kina gikk fra å være et U-land til å bli et I-land. Det er ikke ofte jeg støtter Trump-administrasjonen, men når den karakteriserer UPU-ordningen som «antikvarisk» må jeg si meg svært ening. USA har krevd at det blir slutt på subsidiering av kinesisk netthandel og har truet med å gå ut av postunionen noe Norge også burde vurdere.

Posten får årlig nær 100 millioner kroner av staten fordi Kina-varer blir subsidiert. Dette har gitt en eksplosjon av varer fra Kina som i 2015/2016 medførte at Posten ba staten om en ekstradekning på over 200 millioner kroner fra den norske stat for tre års tap forbundet med rekommanderte sendinger fra utlandet.  En ting er moms, kvalitetskrav og transport, men en helt annen ting er de miljømessige hensynene som vi ikke har kontroll på i det hele tatt.  Vi kan få inn brannfarlige mobilladere, giftig leketøy til barn og kjæledyr, piratkopier og andre forbudte produkter.

Det vi ber om er like konkurransevilkår for Norsk handel. Vi ber om bærekraftige løsninger som gir bedre kontroll på hva som importeres. NHO Service og Handel vil aktivt jobbe med å fjerne denne subsidien.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?