Om tallene
Spørreundersøkelsene er utført av Kantar TNS på oppdrag for SpareBank 1 Østlandet i 2018. Den ene er rettet mot folk flest på Østlandet, mens den andre er spørsmål til nær 600 bedriftsledere.
Spørreundersøkelsen til folk flest
Det viser to undersøkelser som Kantar TNS har gjort for SpareBank 1 Østlandet. Halvparten av 600 spurte bedrifter venter at det vil komme økte dokumentasjonskrav til klima- og miljøegenskaper ved produkter og tjenester.
Folk med høyere utdanning vurderer klima- og miljøegenskaper ved produkter og tjenester som viktigere enn folk med lavere utdanning.
Gode miljøtall
- 66 prosent har det siste året opplevd at klima- og miljøegenskaper ved produkter og tjenester har fått større-/noe større betydning.
- 29 prosent vektlegger (i svært stor-/stor grad) en bedrifts dokumenterte klima- og miljøprofil når de velger produkter eller tjenester.
- 36 prosent vektlegger (i svært stor-/stor grad) ulike varetypers klima- og miljøegenskaper når de handler.
- 39 prosent vektlegger klima- og miljøegenskaper når de gjør større innkjøp. Mer om undersøkelsen (pdf)
- Kjenner oss godt igjen!
- Ja, vi kjenner oss veldig godt igjen i påstanden om at miljøbevisstheten økte i året som gikk, sier studentene Gry Øverheim (22) fra Bjørkelangen, Aidan Pilgrim (20) fra Hamar og Ann Brunborg (22) fra Voss.
- Vi bør absolutt unngå å bruke plast, men det er jo ikke alltid mulig. Varer som jeg bruker ofte, som tannbørste og sjampoflasker, er jeg spesielt bevisst på at skal være i resirkulert plast. Jeg fører ellers en kamp for å få vennene mine til å slutte å kjøpe vann på plastflasker. Friskt kranvann er best, billigst og mest miljøvennlig, mener Aidan.
- Jeg synes det er veldig bra at matbutikkene setter ned varer til halv pris når holdbarhetsdatoen går ut. Det er bra for oss forbrukere. I fjor ble jeg ellers mektig lei av at kjøkkenskuffen fløt over av plastposer. Fra da av bestemte jeg meg for konsekvent å bruke kun handlenett og ryggsekk i butikken, sier Ann.