-Retten til å kjøpe øl bør være lik over hele landet

Publisert

Illustrasjonsfoto: ColourBox.com.

Enkelte kommuner sier ja, mens andre sier blankt nei til at øl bestilt over nett kan leveres hjemme på døra av nettbutikker. Vinmonopolet kan derimot levere fritt i alle kommuner. NHO Service og Handel ber om likebehandling av ølsalget.

Dette var det viktigste budskapet da NHO Service og Handel i dag besøkte Helsedirektoratet sammen med den største aktøren i markedet, vår medlemsbedrift Kolonial.no.

Vinmonopolet leverer sprit, vin og øl, bestilt over nett til alle husstander over hele landet. Andre nettbutikker, som Kolonial.no, kan selger øl (4,7% alkohol), men må søke hver kommune om lov og får i mange tilfeller avslag.

- Avslagene er basert på skjønn, antagelser og fordommer og ikke fakta, sier Leif Bache-Mathiesen, fagsjef for Handel i NHO Service og Handel. Han mener at alkoholloven bør endres slik at det blir like vilkår for salg av øl på nett over hele landet.

- Målet med dagens møte var å synliggjøre at alkoholloven må fornyes. Folk bør ha lik rett til å kjøpe øl, uavhengig av hvor de bor. At Vinmonopolet langt på vei skal enerett også til å selge øl over nett, vil nok de fleste mene er urimelig, sier Bache-Mathiesen.

Konkurransevridende

Vinmonopolet har nasjonal bevilgning og kan levere sine varer gjennom nettsalg og tredjepartsleverandører til forbruker. Dette er konkurransevridende.

Det er også slik at fysiske butikker ikke ville overlevd dersom de ble fratatt rettigheten til å selge øl. Det skjer også svært sjeldent at de ikke får bevilling. Dagligvareaktører på nett med fullt sortiment bør ha de samme rammevilkårene som fysiske butikker. En endring av dagens lovverk er helt nødvendig for at dagligvareaktører på nett kan konkurrere på like vilkår med de etablerte dagligvarekjedene. Netthandel gir en reell mulighet til konkurranse i norsk dagligvarehandel, og nye utfordrere er avhengige av at det offentlige regelverket ikke beskytter tradisjonelle aktører.

Sikkerhet

Salg av alkohol på nettet bør kreve bruk av BankID. Dette vil sikre et bedre kontrollsystem enn i butikk og kan hindre at mindreårige får kjøpe alkohol, tobakk og f.eks paraset. 

Bakgrunn

Dagligvarer på nett utgjør 7% av total markedsandel i Storbritannia, 5% i Frankrike og 17% i for eksempel Sør-Korea. Nordmenn er digital avanserte, og det er grunn til å tro at utviklingen her til lands vil gå mot samme nivåer. Hele 76% av nordmenn mellom 16 og 74 år handlet på nett i 2016. Dette ligger over gjennomsnittet i EU på 53%. 

Alkoholloven, slik den er utformet per i dag, tar ikke høyde for utviklingen i dagens dagligvaremarked. Nordmenn handler bare 1 prosent av sine dagligvarer på nett, og dette er ventet å øke betydelig fremover.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?