Med over 100.000 matbutikker i folks lommer, gleder Kolonial.no seg over stadig økt konkurranse på betalingsfronten. Apple Pay skal gjøre det enda enklere å handle mat på nett.
— Å måtte finne frem kortet, huske CVC-koden, og klikke seg gjennom en masse dialogbokser gjør det unødvendig komplisert å betale for kundene våre. Nå trenger man hverken kort eller app —ansiktet eller tommelen din gjør jobben, sier Karl Munthe-Kaas.
Kolonial.no har alltid prioritert mobil som salgskanal. De var Norges første matbutikk i App Store i mai 2016, og siden har over 100.000 lastet ned matbutikken. Nå kommer over halvparten av omsetningen til Kolonial.no gjennom mobiltelefonen. Kolonial.no sin App ligger til godkjenning hos Apple, og vil forhåpentligvis være klar med Apple Pay ila. ettermiddagen.
Mer kundevennlig
På Trendkonferansen i regi av NHO Service og Handel i dag kunne Karl Munthe-Kaas fortelle hvordan bedriften, som er Norges største aktør for dagligvarer på nett, nå omsetter for 800 millioner kroner. Bedriften satser på vekst gjennom et mest mulig kundevennlig og stadig mer effektivt handelssystem.
- Vi er en teknologi- og logistikkbedrift som selger mat. Vi vil gjerne ha tjenester som blir stadig lettere å like. At vi for eksempel kjenner deg som kunde og derfor kan tilby en handlekurv ut fra hva du pleier å kjøpe, og som vi tror du vil like, slik at hele prosessen er redusert til et tastetrykk på JA, sier Karl Munthe-Kaas.