Forordningen skal fjerne forskjellsbehandling på grunnlag av kundenes nasjonalitet, bopel og hjemsted.
Forbudet mod geoblokkering er en viktig del av strategien for et digitalt indre marked. Når forordningen trer i kraft, vil dette trolig få konsekvenser på andre områder som f.eks. avskaffelsen av roamingtakster for mobiltelefoner og innførelsen av grenseoverskridende portabilitet av onlineabonnementer.
- På nåværende tidspunkt er det kun 15 % av europeerne som kjøper varer hos onlinebutikker i et annet EU-land på grunn av geoblokkeringspraksisen, sier Leif Bache-Mathiesen, fagsjef for handel i NHO Service og Handel.
Konsekvenser for Norge
EUs forordning vil endre det rettslige grunnlaget for bedrifter i Norge når det gjelder behandlingen av kunder og forbruker, ved salg til kunder fra andre land i EØS. En viktig ting her blir trolig tolkningen av hvordan Roma II forordningen vil gjelde og prinsippene om at bedrifter skal kunne følge regelverket i sine hjemland også ved internasjonale salg, men uten at det fratar forbrukeren grunnleggende rettigheter de har ifølge forbrukerregelverket i det landet forbrukeren bor ift håndhevingen av forordningen. Roma II forordningen er ikke tatt inn i EØS – avtalen.
Avhengig av dette vil bedrifter kunne risikere å måtte forholde seg til opp til 31 forskjellige nasjonale forbrukerregelverk. Det vil trolig være både en kunnskaps- og kapasitetsutfordring for mange norske bedrifter.
Dette vil kunne påføre økte kostnader for bedrifter som må gjøre om på nettsidene sine for å imøtekomme de nye reglene.
Den reelle innvirkningen av forordningen vil variere i forhold til hvor stor pågangen er fra utenlandske besøkende på norske nettsider. Dersom en nettbutikk i utgangspunktet har mindre antall besøk fra ikke-norske kunder eller kunder utenfor Norge er det ikke sikkert de nye reglene vil få så store konsekvenser i praksis. Samtidig vil forordningen kunne ha potensielt negativ konkurransevridende effekt på bedriftene i Norge ved at mulighetene øker for norske forbrukere å handle fra utenlandske nettbutikker. En effekt som eventuelt vil kunne forsterkes av fribeløpet på merverdiavgift som derfor må fjernes helt.
Men aller først må dette inn i EØS-avtalen, og siden vi allerede er i mars måned vil saken sannsynligvis ikke komme opp i stortinget før mot neste år. Verdt å nevne at dette er en forordning, så det er ikke noe rom for egentolkning fra Norges side.