Norske regler for salgskampanjer og markedsføring må gjelde også for internasjonale nettaktører som Temu, Shein og Wish.
Moderniseringsdirektivet er Norges svar pået EU-regelverk som har som mål å styrke forbrukerrettigheter og fremme rettferdig handel på tvers av medlemsland. For norske handelsbedrifter innebærer direktivet flere viktige endringer, blant annet knyttet til salg og markedsføring. Internasjonale aktører skal etter retten være underlagt de samme reglene når de henvender seg til norske forbrukere, men for NHO Service og Handel og våre medlemsbedrifter, fremstår det som at flere plattformer kan handle utenfor regelverket uten konsekvenser.
Dette gjelder områder som:
- Transparens på netthandel:
Nettbutikker må gi detaljert informasjon om produkter og tjenester, samt sikre at rangeringen av varer er basert på objektive kriterier.
- Personalisert prising:
Hvis priser justeres basert på forbrukerens profil, må dette kommuniseres tydelig.
- Korrekt prisinformasjon:
Både førpris og salgspris skal oppgis tydelig. Førprisen må være den laveste prisen varen har blitt solgt for de siste 30 dagene før rabatten.
- Ærlighet om rabatter:
Rabatter skal kommuniseres på en måte som ikke villeder forbrukeren.
- Salgskampanjer:
Ved markedsføring av kampanjer eller spesialtilbud må tidsbegrensninger eller vilkår være klart angitt.
Ved brudd på regelverket kan norske bedrifter få betydelige bøter, spesielt ved omfattende overtredelser. Her mangler det et system som fanger opp tilsvarende overtredelser gjort av internasjonale plattformer som for eksempel dem nevnt over.