Internasjonale nettaktører - problematiske?

Samtidig som PostNord sin netthandelsrapport viser at nordmenn elsker Temu, stiller NHO Service og Handel seg kritisk til plattformer av denne typen.

  – Vi ønsker internasjonal handel velkommen, men aktører som Temu, Shein og Wish er problematiske, sier direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Hun understreker at det er flere grunner til dette.

Tollfritak for privatpersoner og VOEC-bedrifter

Mens norske bedrifter må betale 10,7 prosent toll på import av tekstiler, har privatpersoner et unntak fra denne tollen ved handel inntil 3 000 kr per produkt. VOEC-bedrifter, bedrifter og markedsplattformer lokalisert i utlandet som selger til norske forbrukere registrert i mva-registeret, er også fristilt denne tekstiltollen på 10,7 prosent. Dette er sterkt konkurransevridende i disfavør for seriøse norske handelsaktører og vi mener derfor tollen på 10,7 prosent for import av tekstiler for handelsbedrifter må avskaffes.

Ikke bærekraftig og forbrukere i blinde

Klimakrisen er et faktum, og det stilles stadig strengere krav til handelen om å ta sin del av ansvaret. Vi erfarer at våre medlemsbedrifter tar dette på alvor. Samtidig konkurrer de med internasjonale aktører som baserer hele sin forretningsmodell på å sende småleveranser av varer til usikker kvalitet og produksjonsmåte, med fly over hele verden. Forbrukerne har ikke nødvendigvis innsikt i hvor klimabelastende dette er. De vet heller ikke at de, ved å støtte denne typen aktører, gjør det vanskelig for andre aktører å ta ansvar for miljøet og samtidig være lønnsomme.

Må underlegges det norske moderniseringsdirektivet

Norske regler for salgskampanjer og markedsføring må gjelde også for internasjonale nettaktører som Temu, Shein og Wish.

Moderniseringsdirektivet er Norges svar pået EU-regelverk som har som mål å styrke forbrukerrettigheter og fremme rettferdig handel på tvers av medlemsland. For norske handelsbedrifter innebærer direktivet flere viktige endringer, blant annet knyttet til salg og markedsføring. Internasjonale aktører skal etter retten være underlagt de samme reglene når de henvender seg til norske forbrukere, men for NHO Service og Handel og våre medlemsbedrifter, fremstår det som at flere plattformer kan handle utenfor regelverket uten konsekvenser. 

Dette gjelder områder som:

  • Transparens på netthandel:
    Nettbutikker må gi detaljert informasjon om produkter og tjenester, samt sikre at rangeringen av varer er basert på objektive kriterier.
  • Personalisert prising:
    Hvis priser justeres basert på forbrukerens profil, må dette kommuniseres tydelig.
  • Korrekt prisinformasjon:
    Både førpris og salgspris skal oppgis tydelig. Førprisen må være den laveste prisen varen har blitt solgt for de siste 30 dagene før rabatten.
  • Ærlighet om rabatter:
    Rabatter skal kommuniseres på en måte som ikke villeder forbrukeren.
  • Salgskampanjer:
    Ved markedsføring av kampanjer eller spesialtilbud må tidsbegrensninger eller vilkår være klart angitt.

Ved brudd på regelverket kan norske bedrifter få betydelige bøter, spesielt ved omfattende overtredelser. Her mangler det et system som fanger opp tilsvarende overtredelser gjort av internasjonale plattformer som for eksempel dem nevnt over.

EUs regler må gjelde også for store kinesiske aktører

Som forventet ble Temu nylig definert av EU som VLOP (Very Large Online Platform) og må derfor følge Digital Service Act (DSA) sine regler heretter.  Tjenestene som omfattes av DSA inkluderer internettilbydere, skylagringstjenester, markedsplasser, internettplattformer og søkemotorer med over 45 millioner brukere. Aktører som er definert som VLOP er underlagt en rekke regler tilknyttet blant annet:

  • Identifisere, analysere og vurdere eventuell risiko forbundet med bruken av plattformen minst en gang i året (utbredelsen av ulovlig innhold, negativ innvirkning på grunnleggende rettigheter, negative virkninger på folkehelsen eller mindreårige, den offentlige debatten eller valgprosesser mv.).
  • Underlegges uavhengig revisjon minst en gang i året.
  • Rapporteringsforpliktelser (antall klagesaker, utfallet av klagesakene, behandlingstid, ulovlige forhold, mv).
  • Regler om reklame, bl.a. sikre at reklame er gjenkjennelig som reklame, identifisere hvem det reklameres på vegne av og opplysning om de viktigste parameterne som benyttes for å målrette reklamen til mottaker
  • Forbud mot manipulativt design.
  • Beskyttelse av mindreårige på nett, bl.a. ved forbud mot adferdsbasert reklame.
  • Som hovedregel gi nasjonal koordinator tilgang til informasjon som er nødvendig for å føre tilsyn, og gi data til forskning.
  • Utpeke tilsynsansvarlige (compliance officers).
  • Offentliggjøre rapporter om transparens (inkludert risikovurdering mv). 

Også Amazon, Ebay, Shein og Zalando er bundet av DSA og definert som VLOP.

Les mer her, og på regjeringens hjemmeside

 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?