Det er få butikker som vekker så mange gode minner for folk som leketøyskjeden Sprell, som selger både leker, barneutstyr og interiør.
– Vi vil at barn skal få en god start på livet. Derfor selger vi produkter av høy kvalitet, godt pedagogisk innhold og færre kjemikalier, forteller daglig leder Christian Sogn Iversen stolt.
– HR-avdelingen består av meg
Planen har fungert. Siden oppstarten for 26 år siden har leketøyskjeden vokst til 21 butikker, fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør, og til og med butikk i Sverige. I fjor endte omsetningen på 235 MNOK, og i år vil den bli høyere. Sprell sikter mot god vekst, både i eksisterende butikker og med nyetableringer.
Den gradvise veksten har også ført med seg et stadig større ansvar for sjefen selv. Iversen er i utgangspunktet revisor, og startet i Sprell som økonomisjef.
Men etter et par år tok han over stafettpinnen som daglig leder og fikk med ett en rekke andre arbeidsoppgaver i tillegg.
– Økonomibakgrunnen er selvsagt nyttig, men rollen som daglig leder krever at man har oversikt over mange flere områder. For eksempel så har vi ikke HR-avdeling. Det er noe vi i ledergruppa jobber med ved siden av alt annet, forteller han.
Les mer om hvordan NHO hjelper retailbedrifter her
Komplekse lover og regler
Det er med andre ord mye å holde styr på, og da er det godt å ha støtte - spesielt når uvante situasjoner oppstår. For Sprell er det viktig å ha en arbeidsgiverpartner som sørger for at Iversen har verktøyene han trenger for å ivareta de ansatte og gjøre kloke valg.
– Generelt sett er det mye lover og regler å følge med på, som kan være ganske komplekse. Det tar mye tid å sette seg inn i alt, og det kan gå bekostning av andre viktige arbeidsoppgaver som å sikre likviditet og effektiv drift. Vi benyttet oss for eksempel mye av NHO da koronakrisen sto på som verst, og alt virket veldig usikkert og forvirrende.
Vil være en del av noe større?
Alt fra kontraktsmaler, gratis juridiske tjenester og veiledning innen HR og HMS er nyttig i en travel hverdag. Iversen trekker også frem NHO-fellesskapet som en viktig faktor da Sprell skulle velge sin partner.
– Som en del av NHO-familien er man en del av noe større. Og innenfor retail så har alle medlemmene likeverd. Det er viktig for oss. Spesielt når det gjelder politisk påvirkning. Hvis det er fanesaker, som brukthandelloven, så hører ikke nødvendigvis politikerne på lille Sprell. Men de hører kanskje på NHO.
Les også: Brukthandelloven: Hva er nødvendig?
– Tidsklemma er reell
Selv om Sprell gjør det bra, er det ingen tvil om at det er krevende å drive retail-bedrift i 2023.
– Det er et ordentlig tøft marked og valutaen ligger som en klam hånd over oss. I kombinasjon med inflasjon blir det en farlig cocktail for alle som jobber innen retail. For vår del er det viktig å alltid forsøke å ligge foran og legge en plan for hvordan vi kan navigere fremover. Slik var det under pandemien også. Vi visste ikke hva som kom til å skje, men hadde noen predikasjoner og jobbet ut ifra det, forteller Iversen.
Sprell jobber kontinuerlig med marginbildet og kostnadskontroll. Hans råd til andre retail-ledere i lignende bedrifter er å ikke la seg vippe av pinnen.
– Jeg tror det finnes to vinnere: de som driver med pris, og de som driver med kvalitet. De midt imellom sliter mest. I en krevende situasjon er det fort gjort å teste ting som ikke egentlig står i stil til det en driver med, som egentlig kan fremskynde en negativ utvikling.
Ønsker du også en enklere og tryggere hverdag som leder innen retail?
Ja, send meg mer informasjon!
Sprell-sjefens råd til andre ledere innen retail:
• Innse at det unormale er det nye normale.
– Noen sier fremdeles at de sammenligner seg med tiden før korona. Det er snart fire år siden. For å lykkes må man omfavne at det kommer noe nytt hele tiden, og at det gjelder å være fleksibel.
• Ikke spis elefanten i ett jafs.
– Selskap bygges gradvis. Så tenk steg for steg, og pass på at du alltid rendyrker konseptet ditt og er tro mot det underveis.
• Rigg deg for en regnværsdag.
– Ha stålkontroll på varelageret og KPI-ene dine. Hvis vi tar valutaen som eksempel, så bør alle sikre at de kan håndtere svingningene som vil komme.
• Lær din egen bedrift å kjenne.
– Vær tøff, og prioriter hardt. Ikke bruk tid på å sutre over utfordringer. Ta heller tak i det, og se etter muligheter.
• Prioriter tiden din riktig.
– Jeg tror mange ledere for små og mellomstore bedrifter kjenner på tidsklemma, og den er helt reell. Som leder skal du ha mange ulike hatter. Da er det viktig å ha god struktur og gode verktøy.