– Viktig å jobbe på bred front for å endre rammebetingelsene

Publisert

Siri Norhagen er bærekraftsjef i IKEA.

For IKEA Norges bærekraftsjef, Siri Norhagen, er det tydelig at både små og store aktører står overfor de samme utfordringene.

Er du nysgjerrig på hvordan NHO kan hjelpe deg som leder?

Klikk her for å avtale en uforpliktende prat

For møbelgiganten IKEA er målene ambisiøse og krystallklare: De skal være 100 prosent sirkulære og klimapositive innen 2030.

Å få det til krever omstilling på mange ulike plan for møbelkjeden, som i dag har over 400 varehus fordelt på 50 land. Bærekraftsjefen i IKEA Norge, Siri Norhagen, mener derfor at det er svært viktig å jobbe godt med de store linjene for næringslivet.

– Overgangen til en mer sirkulær forretningsmodell utfordrer etablerte rammebetingelser, og det å kunne jobbe på en bred front for å endre dette er viktig. Vi vet at det ligger virkemidler som vil dytte nordmenns vaner i riktig retning i politikernes verktøykasse, blant annet gjennom avgiftspolitikken. Jeg mener det er stor verdi i å fronte disse temaene på vegne av flere bransjer og bedrifter, sier hun.

Drar nytte av bærekraftsforum

IKEA har vært medlem av NHO-fellesskapet siden våren 2022, blant annet fordi de så at de kunne dra nytte av mangfoldet av bransjer som representeres her og de lokale kontorene der IKEA har varehus.

Norhagen trekker frem tariffavtalen, som fungerer som et godt grunnlag for videre samarbeid med fagforeningene, som avgjørende for valg av partner. Som bærekraftsjef har hun også stor glede av NHOs bærekraftsforum, der hun får tilgang til nettverk og kompetanse innenfor sitt felt.

– Når man snakker sammen er det jo tydelig at vi møter mange av de samme utfordringene, enten vi er små eller store aktører, sier hun.

EU påvirker Norge

For IKEA er det å være en del av et fellesskap som er proaktive i forbindelse med høringer og innspill til myndighetene, og som sikrer at næringslivet kommer i dialog med myndighetene i forkant av nye regelverk, svært viktig.

 Vil du også bli en del av NHO-felleskapet?

Les mer om fordelene her

– Alt som foregår i EU vil påvirke oss i Norge også, enten direkte eller indirekte. Som medlem ønsker vi selvsagt veiledning i nye og komplekse saker, som implementering av nytt lovverk. Videre tenker vi at NHO har en viktig rolle i å se de store, fremtidige linjene i de respektive bransjer, og være en god sparringspartner på muligheter og utfordringer det bringer med seg.

– Vi mener det er svært viktig at nye myndighetskrav harmoniseres mest mulig med EU sine. Jo mer strømlinjeformet rapportering på tvers av import og eksport blir, jo enklere blir det å implementere og eventuelt justere ved fremtidige endringer.

IKEA er også opptatt av tiltak som kan hjelpe til å akselerere et mer sirkulært samfunn. For eksempel å fjerne moms på reparasjoner og brukte varer, så det lønner seg å reparere fremfor å kjøpe nytt. Målet er å få flere norske forbrukere til å ta bedre vare på tingene sine, og fremme en mer sirkulær adferd generelt.

Les: IKEA og Komplett best på bærekraft

Samarbeid er nøkkelen

Bærekraftsjefen mener også at bedrifter innen retail har store muligheter til å bidra til et mer bærekraftig og inkluderende samfunn.

Blant IKEAs egne initiativer nevner hun samarbeid med NAV og Voksenopplæringen, kalt Broen til jobb, der flyktninger får jobb hos IKEA ved siden av språkopplæringen sin.
Et annet eksempel er samarbeid med både Oslo kommune og Bærum kommune, der IKEA henter brukbare møbler folk har kastet på gjenvinningsstasjonene, og setter disse i stand for re-salg i varehusene.

Vil du også bli en del av NHO-felleskapet? Les mer om fordelene her

Flere kontaktpunkter og redusert utslipp

Etter et rekordresultat i 2021 hadde IKEA en nedgang i resultat på 5 prosent i fjor, som i stor grad skyldes forsyningsproblemer og pandemi. IKEA er nå optimistiske med tanke på resultatet for 2023. Blant annet har de åpnet sentralt beliggende møtepunkter i Arendal, Sarpsborg og Porsgrunn, og snart i Drammen.

– Vi har også fått på plass utslippsfri hjemlevering i Oslo. Vi er stolte av å nå den milepælen, og innen 2025 er målet å ha dette på plass i hele landet. Vi holder også akkurat nå på å bygge ut ladekapasiteten på varehusene våre slik at både kunder og transportpartnere får et svært mye bedre ladetilbud, forteller hun.

Målet er å gi kundene flere alternativer og gode opplevelser, og samtidig bidra til økt bærekraft.

– Verden er i rask endring, og norske forbrukere har fått en større del av inntekten sin knyttet opp i økte kostnader på basisvarer som strøm, bensin og mat. Samtidig vet vi fra våre undersøkelser at folk ønsker å ta bærekraftige valg, men at det ofte oppfattes som vanskelig å komme i gang, og at man ikke tror at det lille man gjør monner i det store bildet. Vi kan utrolig mye om livet hjemme, og forsøker å legge til rette for en litt mer bærekraftig hverdag rundt om i de norske hjem, til en pris som folk kan ha råd til.

Ønsker du også en enklere og tryggere hverdag som leder innen retail?
Ja, send meg mer informasjon!

Bærekraftsjefens råd til andre ledere innen retail:

Bærekraft og forretningsutvikling er to sider av samme sak
– Hva lever bedriften din av om 10 år? Sett mål og sett i gang!

Samarbeid er nøkkelen til vellykket endring
– Tenk på tvers av sektorer og bransjer for å finne vinn-vinn-vinn-vinn prosjekter.

Sosial bærekraft er like viktig
– Det må likestilles med bærekraft knyttet til produksjon og klima-avtrykk. Det ligger store muligheter i arbeidsgiverrollen til å jobbe for et rettferdig og inkluderende arbeidsliv, og til å bekjempe utenforskap.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt