Underveis fra Finland til København begynte en passasjer den 7. februar å vise symptomer som kunne tyde på smitte av koronavirus, skriver Polygon i en pressemelding.
Flyet var satt opp til å lette igjen fra København kl. 15.00 og flyselskapet ønsket naturlig nok å redusere tiden flyet eventuelt var ute av drift.
Flyplassens egne renholderne følte seg ikke trygge på å håndtere situasjonen og kontaktet sikkerhetssjefen, som igjen forespurte skadebegrensningsselskapet Polygon. Både flyet og toalettet på ankomstgaten, som passasjeren hadde brukt, måtte desinfiseres, og dét under tidspress.
Polygon mottok henvendelsen kl. 12.18 og allerede kl. 12.45 ankom frivillige flyplassen. Flyet var ferdig desinfisert kl. 14.15. Toalettet som passasjeren hadde brukt, ble påbegynt kl. 14.25 og kl. 16.00 var hele oppdraget ferdig utført. Det tok altså 3t 42m fra selskapet mottok henvendelsen, til alt var ferdig.
Det var Paw Larsen, avdelingssjef for Storkøbenhavn, som aksepterte oppdraget. Han sier at de ikke helt visste hva de kunne forvente seg eller hvordan situasjonen skulle håndteres, siden dette var en førstegangsjobb. Han visste heller ikke om noen var villige til å påta seg et slikt oppdrag pga. smittefaren, men dette viste seg ikke å være noe problem, idet kollegaene var vant til å rydde opp etter ulike hendelser. Med en kort tidsfrist var det også en utfordring å få tak i de rette instrukser og desinfiseringsmidler.
Mer om saken