Å endre en hel bransje
Frederik A. Jomaas (innfelt) og Phillip B. Myhre.
"Hvordan lede en bærekraftig transformasjon av en hel bransje" er tittelen på en ny masteroppgave ved NTNU som er blitt til i samarbeid med NHO Service og Handel.
Frederik A. Jomaas (innfelt) og Phillip B. Myhre.
"Hvordan lede en bærekraftig transformasjon av en hel bransje" er tittelen på en ny masteroppgave ved NTNU som er blitt til i samarbeid med NHO Service og Handel.
Oppgaven er skrevet av studentene Frederik A. Jomaas og Phillip B. Myhre. De to har gjennomført et forskningsprosjekt under veiledning av Nora Johanne Klungseth ved NTNU, og i samarbeid med NHO Service og Handel og våre medlemsbedrifter.
Phillip jobber ved Management Consultant i Sprint Consulting, Oslo, mens Frederik jobber ved Technology Consultant i DynaCap Consulting, København.
Masteroppgaven tar for seg hvordan serviceindustrien kan gjennomgå bærekraftig transformasjon for å møte fremtidens miljømessige, økonomiske og sosiale krav. Ved hjelp av case-studier fra NHO SH og Dansk Industri (DI) analyseres det hvilke drivkrefter og barrierer som påvirker en slik transformasjon, samt de viktige suksessfaktorene.
Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, der intervjuer og dokumentanalyse fra både Norge og Danmark gir verdifulle innsikter, og er med på å legge grunnlaget for de potensielle løsninger som kan tas i bruk i Norge. Kombinert med strukturerte metoder for litteratursøk og teori bunner forskningen ut i konkrete anbefalinger og et strategisk veikart for norske serviceorganisasjoner som ønsker å utvikle og implementere bærekraftige metoder. Slik bidrar også oppgaven til diskusjonen om bærekraft og viser hvordan serviceindustrien, med dens store størrelse i Norge, kan være en pådriver for grønn omstilling.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?