Jan Bernhard Jørgensen hadde egentlig ingen plan om å starte renholdsfirma. Det var teknologi som var hans felt, og det var slik han og Geir Nilsen kom på å lage plattformen Renglede.no.
– Planen var å koble sammen mennesker og tjenestene de trengte, at Renglede.no skulle være et forenklende mellomledd. Men så ballet det på seg. Nå har dette blitt en livsstil, smiler Jørgensen.
Fakta om Fair Play Agder
- Fair Play Agder ble stiftet i 2020, og er et topartsamarbeid mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden
- Foreningen skal forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet og sikre et seriøst arbeidsmarked og like konkurransevilkår på Agder.
- Foreningen skal bidra til kompetansebygging av oppdragsgivere og arbeidstakere.
- Foreningen driver oppsøkende virksomhet, veiledning og opplæring som skal bidra til å forebygge arbeidslivskriminalitet.
Med de ansatte i søkelyset
I dag har Jørgensen 12 ansatte som vasker hjemmene til omtrent 100 privatpersoner i Kristiansandsområdet. I tillegg har selskapet fått et jevnt drypp av bedriftskunder den siste tiden, i alt ca. 25 stk.
– Renglede.no skal være sømløst å bruke for privatkundene våre. Gjennom plattformen kan de bestille tjenesten de ønsker, tidspunkt og se hvilke renholdere som er tilgjengelig på nettopp dette tidspunktet. De kan også lese andre kunders evaluering av oss, og det er gledelig å kunne si at mine ansatte får svært gode tilbakemeldinger, forteller han entusiastisk.
For Jørgensen er svært stolt av sine ansatte, og han legger sin ære i at de skal ha det bra på jobb. Derfor er ikke Renglede.no bare sømløst for brukerne, men også for renholderne selv.
– Plattformen er for eksempel rigget slik at en ansatt som har en jobb i ene enden av byen, ikke får neste oppdrag i motsatt del. Arbeidshverdagen skal være smidig.
Snakk med de ansatte
Nettopp fordi han har de ansatte i høysetet, kom Jørgensen med en oppfordring til Arbeidstilsynet da de kom på besøk:
– Den utsendte snakket med meg, sjekket at papirarbeidet var i orden og sa deretter takk for seg. Da oppfordret jeg personen til å snakke med de ansatte. Det er jo de som best kan si hvor bra eller dårlig jeg leverer som arbeidsgiver, avslutter han.