-Vi fikk veldig gode og verdifulle innspill, og de ansatte synes det var veldig flott å bli involvert på denne måten, forteller Alexandra Enger, kommunikasjonssjef i Sodexo.
Medarbeiderpanelet ble gjennomført av SoCentral som har lang erfaring med å organisere og lede prosesser der mange er med å løse ting i fellesskap. SoCentral har gjennomført flere borgerpanel. Innbyggere tas med på råd FØR politikken er ferdig utformet, og de kommer med anbefalinger som hjelper administrasjonen og politikere til å ta vanskelige beslutninger. Det er første gang SoCentral har gjennomført et slikt panel blant ansatte i en bedrift.
Representativ fordeling av ulike ansatte
Deltakerne i medarbeiderpanelet ble trukket ut gjennom et tilfeldig utvalg, som siden er justert noe slik at det ble en representativ fordeling av ulike ansatte. Panelet gjenspeiler Sodexos mangfold i kjønn, alder, bakgrunn, ansiennitet og tjenesteområde. I løpet av en halv dag fikk 15 medarbeiderne dykke ned i Sodexos strategi og i grupper diskutere temaer som arbeidsmiljø, innovasjon og bærekraft.
Utfallet av diskusjonene ble formulert i en rekke anbefalinger som ble overrakt ledergruppen, som nå skal gjennomgå forslagene, og prioritere tiltak som det skal jobbes videre med.