Opptak av webinaret kan du se her
NHO Service og Handel, ved bransjene drift, service og handel, satte i dag sosial bærekraft på agendaen. Webinaret serverte erfaring og tall fra arbeid- og velferdsdirektoratet og satte fokus på "verdien av arbeid for samfunnet". Andre tema var næring og mennesker og bruk av resultater i kommunikasjon og innen b2b og anbud.
-Kompetanse, bærekraft og seriøst arbeidsliv er det viktigste i vår strategi. Medlemmene våre, de arbeidsintensive næringene, har lenge vært i front her. Dette knytter tjenestesektoren konkret og tydelig til FNs bærekraftsmål, sa Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir i NHO Service og Handel da webinaret startet.
Åpnet nye muligheter
Webinaret hadde invitert bedrifter som Sodexo, 4Service, Rema 1000, Claes Ohlson og Spir Oslo til å dele erfaringer, strategigrep, og fortelle om utfordringer. Vi fikk også møte Victor som fortalte om hvordan livet snudde til en ny og god retning da kjøpmann Kent fra Rema 1000 på Bjølsen i Oslo så ham som en verdifull arbeidstaker og åpnet nye muligheter.
Åpenhetsloven
Et annet emne på seminaret var Åpenhetsloven som trer i kraft i sommer. Seksjonssjef i Forbrukertilsynet Christoffer Bjørnum snakket om loven som er vedtatt for å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven trer i kraft 1. juli og Forbrukertilsynet er tilkjent veiledning – og tilsynsansvar. Flere av NHOs medlemmer har startet arbeidet med å rigge seg for ikrafttredelsen. Forbrukertilsynet lovet bedriftene digitalt veiledningsmateriell.
Vi vil fortsette det nære samarbeidet
-Med fokus på anstendig arbeidsliv, mangfoldsekspertise, betydelige bidrag til språkopplæring i verdiskapende arbeid og med markant vekst i tjenestesektoren er det interessant å tematisere sosial bærekraft nettopp for, og med, de mennesketette bransjene. Jeg er takknemlig for bedriftenes bidrag og innspill til oss i NHO Service og Handel. Vi skal fortsette det nære samarbeidet på området, sier fagsjef Ingeborg Malterud i NHO Service og Handel.