For å øke digitaliseringen for sine kunder har Evat alliert seg med proptech-selskapet The Facility App. Disse leverer en app-tjeneste der gårdeier kan velge og betale kun for det de trenger, av tjenester, blant annet kantine og eller ekstern lunsjhåndtering, møterom, utleie av kontorfellesskap, rengjøring, problemrapportering og regnskapssystemer.
- Facility management-markedet i Norge er anslått å ligge rundt 100 milliarder årlig, så vi tror det er mulig å vokse til en halv milliard, sier Stian Løken Blom til Finansavisen. Han er medeier og salgs og markedsdirektør i FM-selskapet Evat.
Viktige gründere
-Drift- og servicebransjene har over tid vist seg å ha plass til at dyktige mennesker med gode ideer og pågangsmot kan klare å løfte spennende bedrifter opp i en anselig størrelse. Det vil være stort behov for service- og tjenestebedrifter i årene som kommer og Norge trenger gründere som klarer å ta bedriften sin over i en vekstfase. Dette innebærer ofte å få med seg dyktige medspillere som kjenner markedet og kundegruppen. Når en da har en solid digitaliseringsstrategi ligger mye til rette for kundedrevet vekst, sier Jorulf Brøvig Silde, direktør for Drift i NHO Service og Handel.
Teknologi er avgjørende for å løfte omsetningen
Evat omsetter for rundt 100 millioner i det norske markedet for eiendomstjenester, renhold, mat og drikke, og har som mål å vokse til rundt 500 millioner innen fem år.
– Markedet har et årlig potensial på 100 milliarder. Vi er offensive og tror på at vi skal ta ut en halv milliard. Siden andre kvartal har vi sikret en fremtidig omsetningsvekst på 40 prosent. Markedet er i stor endring, så det at vi leverer tjenestene våre gjennom The Facility App appellerer til forventningene og vil bidra til å nå vårt mål. Servicetjenester har utviklet seg til å bli et strategisk virkemiddel for gårdeiere og leietakere. Med riktig kontorkonsept kan gårdeier øke attraktiviteten til bygget og leietakerne styrke sin konkurransekraft. Da må attraktive og bærekraftige matkonsepter være på plass, sier Stian Løken Blom.
The Facility App
Evat ruller ut The Facility App hos et tyvetalls kunder og inkluderer tilbudet som standard for nye kunder.
– Det at vi kan strømlinjeforme bestillinger og administrasjon gjennom The Facility App er viktig for å kunne vokse. Da kan vi jobbe med kundene våre, og ikke med administrasjon. Vi kan også spare penger og matsvinn ved at appen sørger for at vi får vite nøyaktig hvor mange som skal spise hver dag, sier Løken Blom.
Synergier
– Når vi får nye eiendomskunder kan vi koble på Evat som tjenestetilbyder, slik at de blir både bruker og leverandør i systemet. Her er det store muligheter til å åpne opp markedet, for med våre løsninger trenger man ikke å ha en intern kantine for å levere lunsj og møtemat. Slik kan alle eiendomskunder tilknytte seg tjenester rundt bygget og få helt nye muligheter til fordel for flere aktører i lokalsamfunnet, sier Aleksander Breivik, Grunder i The Facility App.
Om Facility App
Facility App er et norsk programvareselskap som leverer digitale tjenester til eiendomsutviklere, kontorsjefer, kantine-, rengjørings og vedlikeholdsleverandører. Løsningen gjør eiendomsforvaltning og kontordrift enklere, ved å samle alle prosesser i en digital app. Mindre administrasjon og bedre informasjonsflyt sparer tid og penger og gir mer fornøyde leietakere. Les mer på www.facilityfarm.no