NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har i 2021 delt ut over 160 mill kroner totalt i partnerbonus til sine medlemmer, og en av de som har mottatt sin del av dette er Jan Nielsen som driver og eier Matspecialen AS:
− Koronapandemien kom uventet etter mange nyinvesteringer. Kontoret var pusset opp, treningsrom for de ansatte var bygget og nye kjølebiler kjøpt inn. Vi tok også over Frognerkilen Selskapsmat i februar 2020. Vi levde lenge med håpet om at korona skulle gå fort over, men vi innså til slutt at permitteringer av ansatte var en nødvendighet, vi permitterte ikke lærlinger, dette for at det ikke skulle gå ut over utdannelsen. Det at vi fikk en halv million kroner utbetalt i Partnerbonus fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden i denne tøffe tiden kom godt med, sier Jan Nielsen.
−Mange medlemmer opplever at bonusutbetalingene fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er 5-10 ganger større enn medlemskontingenten til NHO Reiseliv, sier salgs og markedssjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden Javvad Latif.
Fra murer til catering
Matspecialen sin historie startet med en dansk kokk som i 1959 kom til Norge. Etter noen år på danskebåten og Continental startet han en delikatessebutikk på Bislett som etter hvert utviklet seg til å bli den velkjente cateringbedriften. Etter et par eierskifter ville tilfeldighetene ha det til at Matspecialen igjen skulle havne i eierskap hos en danske.
For etter et oppdrag som murer hos Bryn Cafe og Catering, med en spøkefull kommentar om å ta kontakt dersom stedet ble til salgs, havnet Jan i cateringbransjen. Lokalet viste seg fort å bli for lite, så når en av byens eldste cateringsbedrifter Matspecialen AS ble lagt ut for salg i 1997, slo Jan til.
Matspecialen blir i dag regnet som et av de beste cateringselskapene i Oslo og omegn. I 2019 hadde de en omsetning på 50 millioner med 46 ansatte i sving på deres 2500 kvm. storkjøkken. Matspecialen var det første cateringselskapet i Norge som ble sertifisert som miljøfyrtårn og var tidlig ute med å kutte ned på bruken av engangsmateriale. Oppstår det overskuddsmat doneres dette bort til veldedige organisasjoner som Fretex og Kirkens bymisjon.
Matspecialen fyller 60 år
De er kjent for den gode kvaliteten på maten, den store bredden i utvalget og deres leveringsdyktighet 365 dager i året. De leverer alt fra danske smørbrød til tapas. I tillegg til catering-mat og kaker fra deres eget konditori, tilbyr de frossen ferdigmat fra deres konsept "Matspecialen ferdigretter” og muligheten til å bestille “middag rett hjem”. Har du vært i konfirmasjon eller fått levert deilig møtemat, er sannsynligheten stor for at det er Matspecialen som står bak. I år fyller Matspecialen 60 år, og de ser frem til å levere catering i 60 nye år også.
Innkjøpskjeden er min sparegris og forsikring
-Innkjøpskjeden er min sparegris og forsikring. Jeg får tilgang til allerede fremforhandlede rabatter på et bredt utvalg av varer og tjenester og da kan jeg bruke tiden min på det jeg liker aller best, nemlig den daglige driften.
Jeg er opptatt av konkurransesituasjon og valgfrihet. Det at dere er en grossistnøytral innkjøpskjede som drives på non profit er en viktig årsak til at jeg ønsket å bli og har vært medlem siden 2005.
Tjenestepensjon og uvurderlig advokatbistand er også noe jeg ønsker å trekke frem. Skal man gå til en advokat så koster det fort mye, men her får jeg det inkludert i medlemskapet. Jeg får normalt 1.mill kroner i partnerbonus hvert år fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, kontingenten blir ubetydelig i forhold til alt jeg får av goder.
Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får av NHO Reiseliv og Innkjøpskjeden. Det at jeg har en lokal distriktssjef i Oslo som jeg alltid kan kontakte, gjør at jeg raskt kan få rådgivning. Det er den totale pakken som gir gevinsten, avslutter Jan.