Coor tester avfallskomprimatorer på kundetoaletter på Storo Storsenter for kunde Olav Thon Gruppen. Det skjer sammen med gründerne i Compax Solutions. I dag består 20-40 % av avfallsmengden fra næringsbygg av tørkepapiravfall, som betyr betydelige fordeler for miljøet dersom denne mengden kan reduseres. Under pilotfasen skal bl.a. teste hvor mye tid som frigjøres for renholderen ved å skifte søppelposene sjeldnere, besparelser ved å forbruke færre søppelposer og signifikant forbedrede ergonomiske forhold for renholderen ved færre bytter av søppelpose.
Prosjektet koster 7 millioner kroner og Innovasjon Norge bidrar med 2,7 millioner kroner.
Frem mot 2025 jobber Coor med å levere Nordens hyggeligste, sunneste og mest produktive arbeidsplasser. I tillegg ønsker de å halvere CO2-utslippet fra alle selskapets aktiviteter. Derfor vil Coor investere enda mer av tiden sin for å virkelig teste Compax One. Hovedmålet med innovasjonsprosjektet er en storskala test sammen med en av Coors største kunder. Her skal det monteres Compax One på alle toalettrom i et helt næringsbygg for å måle de gode effektene man får ved å komprimere tørkepapiravfall.
Mer om saken