Det viser en medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel.
-Kantinebransjen er hardt rammet av krisen. Redusert aktivitet hos kundene kombinert med utstrakt bruk av hjemmekontor betyr redusert omfang av kantinetjenester. Dette forsterkes ved at en rekke bedrifter og organisasjoner kansellerer interne og eksterne seminarer, større møter og andre arrangementer der en normalt ville hatt servering i ulike former, sier direktør Jorulf Brøvig Silde i Drift og Service i NHO Service og Handel.
Renholdsbransjen har konsolidert sin sentrale samfunnsfunksjon knyttet til samfunnets behov for å kontrollere pandemien med forsterket smittevern. Bedriftene her opplever situasjonen ulikt med utgangspunkt i kundenes situasjon. I samarbeid med kundene har en rekke renholdsbedrifter utført oppdrag som ellers ville blitt fordelt over lenger tid, som grovrent og gulvvedlikehold, møbelrens eller fasadevask.
Drift- og servicebedriftene utfører sitt arbeid hos andre og er avhengig av at kunden kommer tilbake til sin ordinære virksomhet.
- Dialogen med kunden er alfa og omega i situasjoner som dette. I mange tilfeller kan en sammen finne løsninger som letter situasjonen for kunden og som holder hjulene i gang hos våre medlemsbedrifter, sier Jorulf Brøvig Silde.
- Vi arbeider hardt for at de bransjene som fortsatt er helt ute av spill må få hjelp til å overleve til -situasjonen er mer normal, gjennom fortsatte kompensasjonsordninger og andre tiltak, sier Jorulf Brøvig Silde.
Medlemsundersøkelse NHOSH Drift og Service uke 33:
• 72 prosent har merket lavere etterspørsel siste fire uker
• 60 prosent har lavere omsetning siste fire uker sammenlignet med året før, 14 prosent har høyere omsetning og 28 prosent uendret omsetning
• 31 prosent har gjennomført oppsigelser
• 45 prosent planlegger oppsigelser
• 24 prosent frykter konkurs
Fakta om undersøkelsen:
• Sendes til alle medlemsbedrifter, 3177 svar for NHO totalt
• 500 respondenter for NHOSH totalt, 29 for drift og service
Se alle bransjers utvikling under koronakrisen