Det skriver Håvard Bjorå som er leder av research Norway & Nordic i Cushman & Wakefield Realkapital.
Bjorå skriver om hvordan endrede forutsetninger i eiendomsmarkedet påvirker også tjenestesektoren innen facility service. Lokaler som brukes bare en del av tiden, nye arbeidsformer og økte og endrede krav til samarbeidsarealer gir seg utslag i alt fra mer fleksible kontorarealer og kantiner som mingle- og jobbe-steder til coworking-spaces og ny møteteknologi.
-Mange muligheter går tapt all den tid menneskene som fyller lokalene koster 10x hva lokalene koster (og i sin tur 10x hva energien koster), fokuset må hele tiden ligge på brukerne og individene, skriver Håvard Bjorå.
Fra undersøkelser Cushman & Wakefield Realkapital og andre har utført går det fram at en av de største strategiske utfordringene for selskapene, altså leietakerne og kunden, er tilgang til talenter; samtidig melder mange av selskapene om kostnadspress i forbindelse med søk av kontorlokaler.
Se mer her