Dataene som samles inn vil bli brukt til å analysere maten som serveres av Compass Group. Dette vil videre bli brukt til å justere innkjøp og menyer til sunnere alternativer med lavere karbonavtrykk, som å øke plantebaserte alternativer. Målet er at Compass Group, gjennom partnerskapet og pilotprosjektet, skal bidra positivt inn i et overordnet behov for et mer bærekraftig matsystem. Piloten begynner tidlig i 2020 og forventes å vare hele året.
- Mat er det sorte fåret når det gjelder å avgjøre om vi vil oppnå de bærekraftige utviklingsmålene i Parisavtalen. EAT-Lancet-rapporten og andre rapporter viser at vi har tid på å endre det globale matsystemet for å sikre nok sunn, rimelig mat til en voksende befolkning innenfor sikre miljøgrenser. Radikale endringer i hele verdikjeden og nye samarbeid er nødvendig for å gjøre det til virkelighet. Derfor er vi glade for å ønske Compass velkommen om bord som en partner, slik at de kan ta i bruk EAT-Lancet-målene som handlingsrike mål for deres virksomhet, sier Gunhild Stordalen, konsernsjef og grunnlegger av EAT.
- Som en av verdens største leverandører innen måltidstjenester har vi både et ansvar, og også muligheter til å påvirke i positiv retning. Vi er fokusert på å ta målrettede tiltak der vi tror de vil ha størst innvirkning. Et partnerskap med EAT kan gi oss faktabasert kunnskap om bærekraftige menyvalg. Vi vil ta vår del av ansvaret og redusere karbonavtrykket vårt, sier Kathinka Friis-Møller, administrerende direktør i Compass Group
- Gjestene våre vil få valgmuligheten til å velge retter som er gode for kropp og miljø. Vi serverer allerede i dag flere plantebaserte retter, men vi kan bruke partnerskapet til ytterligere å promotere de gode valgene, sier Friis-Møller.
Les mer her.