Bemanningsundersøkelsen 2012/13
En bred medarbeiderundersøkelse blant vikarer i bemanningsbransjen ble gjennomført vinteren 2013 av IPSOS MMI har på oppdrag fra Bemanningsbransjen i NHO Service.
En bred medarbeiderundersøkelse blant vikarer i bemanningsbransjen ble gjennomført vinteren 2013 av IPSOS MMI har på oppdrag fra Bemanningsbransjen i NHO Service.
Formålet med "Bemanningsundersøkelsen 2012/13" har vært å kartlegge utleide medarbeideres opplevelse av bemanningsbyrået, samt innleierens erfaringer. Det er andre gang bransjen gjennomført en større medarbeiderundersøkelse hvor de ansatte i bransjen har fått komme til orde med sin opplevelse av sine arbeidsforhold som utleid arbeidstaker.
- 78 prosent av vikarene sier de er fornøyde med jobben. Dette rimer dårlig med det skremmebildet av bransjen som deler av fagbevegelsen ønsker å holde liv i, sier fagsjef Even Hagelien i NHO Service. Undersøkelsen er basert på 1.953 web-intervjuer blant et representativt utvalg av personell som arbeider som utleid gjennom norske bemanningsbedrifter
Grunnlaget for utvalget har vært mer enn 30.000 personer fra 28 virksomheter. Fra disse er det trukket ut et representativt utvalg. Rapporten kartlegge utleide medarbeideres opplevelse av bemanningsbyrået, innleieren og det å jobbe i bemanningsbransjen. Tilsvarende undersøkelser har vært gjort i Finland (HPL) og i Sverige (Bemanningsföretagen i Almega). Disse viser tilsvarende resultater som den norske undersøkelsen. Også i andre europeiske land gjøres kontinuerlige studier av det å jobbe i bemanningsbransjen (Flexworkresearch.org, eurofound.europa.eu og abu.nl).
Spørreundersøkelsen, utført av IPSOS MMI, viser at bransjen, til tross for røff behandling i media og politisk, nyter stor tiltro hos dem som arbeider i den. Hele 34 prosent er ansatt i bransjen etter råd fra venner eller bekjente, og nær to av tre vil anbefale venner og bekjente å jobbe som utleid medarbeider.
Se undersøkelsen (pdf)
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.