-I desember ble det vedtatt at det skulle innføres en godkjenningsordning for bemanningsforetak. Nå er det bestemt at ordningen vil tre i kraft fra nyttår. Det er bra at dette endelig er avklart, sier bransjedirektør Even Hagelien.
Vært ønsket lenge
- Vi har lenge ønsket en offentlig godkjenning for bemanningsbransjen. Dette var vi tydelige på da regjeringen foreslo dette som del av lovendringene som ble vedtatt i desember.
- En ordning som synliggjør de seriøse aktørene er bra for våre medlemmer, sier Even Hagelien.
- Vi mener at en godkjenningsordning ville vært nok for å oppnå regjeringens mål med lovendringene, og at begrensningene som ellers er innført på innleie er unødvendige og uforholdsmessige, sier han.
Følger opp med tilsyn
Ordningen har som mål å bidra til å sikre etterlevelse av innleiereglene og bygge opp under gode vilkår i bransjen. Arbeidstilsynet vil følge opp med tilsyn. Veldig mye av det vi i dag finner i bransjens egen revisjonsordning, Revidert Arbeidsgiver, finner vi igjen i den nye ordningen. Det sentrale er altså at bedriftene må dokumentere at de følger allerede lovpålagte plikter, bl.a. at man har lovlige arbeidsavtaler og yrkesskadeforsikring.
Hvis en virksomhet leier inn fra et bemanningsforetak som ikke er godkjent, vil den innleide arbeidstakeren kunne kreve fast ansettelse hos innleier for domstolene, på samme måte som ved brudd på andre innleieregler.
Et offentlig register gjør det lett for innleiebedrift å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, og dermed driver seriøst.
Revidert Arbeidsgiver (RA-ordningen) består
Bransjens egen ordning, Revidert Arbeidsgiver (RA-ordningen), går på noen felt lenger enn den nye godkjenningsordningen. Planen er at RA-ordningen beholdes, men tilpasses til den nye godkjenningsordningen for at bedriftene skal unngå dobbeltarbeid.
Arbeidstilsynet jobber nå med en skjemaløsning som skal være enkel og effektiv for virksomhetene å bruke. Denne skal være tilgjengelig i løpet av november.
Rask godkjenning
Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet, sier i en pressemelding at det skal være lett for seriøse aktører å få godkjenning raskt. De som har dokumentasjon i orden, skal bare sende dette inn til oss slik at det ikke oppstår unødvendige forsinkelser, sier hun. For virksomheter som følger lovverket vil det ikke være noe problem å bli godkjent, de skal bare dokumentere allerede lovpålagte plikter, sier Vollheim.
-Har du på plass Revidert Arbeidsgiver, vil det også være lett å få på plass offentlig godkjenning, sier Even Hagelien.
Dokumentere lovpålagte plikter
Godkjenningsordningen innebærer først og fremst at bemanningsforetakene må dokumentere at de oppfyller allerede lovpålagte plikter, blant annet at de har skriftlige arbeidsavtaler og yrkesskadeforsikring. – Ordningen skal bidra til å sikre etterlevelse av innleiereglene og bygge opp under gode vilkår i bransjen og vi kommer til å følge opp med tilsyn i 2024, sier Trude Vollheim.
Godkjenningsordningen trer i kraft 1. januar 2024.